ΤΡΥΠΗΤΗ(ΎΠΑΝΑ, ΙΣΟΒΑ 'Η ΜΠΙΤΖΙΜΠΑΡΔΙ ): " Ίσταται κατά τον βορράν, στηριζόμενο επί φυσικού μπαλκονίου, εξόχως μεγαλοπρεπής και η περικλείουσα αιώνια βλάστηση αποτελεί τον μανδύα του. Αυτός λάμπει και απαστράπει εις όλα τα παιχνίδια των χρωμάτων εις καθημερινό θέαμα και ακτινοβολεί ως φαιοπράσινη φλόγα υπό τας πρωϊνάς αχτίδας του ηλίου".

''Πρός άρκτον δ' 'ομορα ήν τω Πύλω δύο πολίδια Τριφυλιακά 'Υπανα και Τυπανέαι και ποταμοί δε δύο εγγύς ρέουσι, ο τε Δαλίων (Διάγων) και ο Αχέρων εκβάλοντες εις τον Αλφειόν"
(Στράβων Η΄3,15)

ΤΡΥΠΗΤΗ :ΤΟ ΜΠΑΛΚΟΝΙ ΤΟΥ ΑΛΦΕΙΟΥ

ΤΡΥΠΗΤΗ :ΤΟ ΜΠΑΛΚΟΝΙ ΤΟΥ ΑΛΦΕΙΟΥ

Τρίτη 1 Σεπτεμβρίου 2015

Οδοιπορικό στον Μυστρά!

Αφιερωμένο το οδοιπορικό στην αγαπητή φίλη Αγγελική Νικητοπούλου-Κωνσταντάρα που μεγάλωσε στον "ίσκιο" του Μυστρά!

Άποψη του Μυστρά



Το πρώτο χτυποκάρδι είναι μόλις αφήσεις την Οθωνική Σπάρτη (πολεοδομικά εννοώ) και αρχίσεις ν΄αντικρίζεις τον Μυζηθρά. Φθάνοντας στην ρίζα του λόφου, κάτω από τα βαθύσκιωτα πλατάνια, και αρχίζοντας να ανηφορίζεις τον ελικοειδή δρόμο με προορισμό την ιστορικότερη καστροπολιτεία, το χτυποκάρδι γίνεται δέος, ρίγος, ρεύμα που διαπερνά όλο σου το κορμί. Αγαλλιάζεις σαν ξεκινάς το ανηφορικό, κακοτράχαλο μονοπάτι ανάμεσα στα χαλάσματα και στις εκκλησιές. Ψαλμωδίες έρχονται στ΄αυτιά σου και ένα αεράκι ιστορίας, θρησκείας και πολιτισμού δροσίζει το ιδρωμένο σου πρόσωπο. Ακατανόητη δύναμη παρουσιάζεται στα πόδια σου και θαρρείς πως ο αρχαίος, παγανιστικός Ερμής σου΄χει δανείσει τα φτερωτά του σανδάλια. Θέλεις να συνεχίσεις.
Φωνές ακούγονται από την μια, λειτουργίες ακούς από την άλλη, κατάνυξη και θαυμασμός για τον λατρεμένο τόπο. Ταξιδεύεις στους αιώνες λες και ανακάλυψες την μηχανή του χρόνου, γυρίζεις πίσω έξι αιώνες. Οι Παλαιολόγοι κυβερνούν και ο Πλήθωνας αναγεννά το ελληνικό πνεύμα, παγώνεις. Τα πόδια καρφωμένα στην γη δεν υπακούν στο μυαλό, περιμένεις. Αφουγκράζεσαι ήχους και περιμένεις να γεμίσουν τα ρουθούνια σου με το άρωμα ιστορίας τούτου εδώ του τόπου. Συνεχίζεις. Κοιτάς δεξιά, κοιτάς αριστερά, η λαλιά σου έχει χαθεί, ρεύμα μεγάλης ισχύος έχει χτυπήσει το κορμί σου, η σπονδυλική σου στήλη έχει παραλύσει. Συνεχίζεις.
Φθάνεις στην κορυφή του λόφου, στο κάστρο που αγέρωχο απλώνει τον ίσκιο της ιστορίας του ακόμη και πάνω από την ιστορική πόλη του Λυκούργου και του Λεωνίδα, την πρών Λακεδαίμονα και νύν, Οθωνική, Σπάρτη. Αναρωτιέσαι πως γίνεται έξι αιώνες να ρίχνουν τον ίσκιο τους πάνω στην πλούσια ιστορία των είκοσι. Ίσκιος βαρύς, ακόμη πιο βαρύς και από αυτουνού του μισέλληνα Φραγκόπαπα του Φουρμόντ, που δεν άφησε πέτρα πάνω σε πέτρα στο πέρασμά του από την Σπάρτη. Κοιτάς την κοιλάδα και θέλεις να μείνει κι άλλο, αλλά ο Ταΰγετος έχει κρύψει τον φωτοδότη πλανήτη. Θέλεις να μείνεις και να ατενίζεις την λαμπρότερη βυζαντινή  ιστορία στον Μοριά, εδώ στην πιο μεγαλοπρεπή καστροπολιτεία της μεγαλυτέρας νήσου της Ελλάδος.
Αυτός είναι ο Μυστράς.

Δευτέρα 31 Αυγούστου 2015

Αλή Μουλάς - Δελγιώτης, Ιστορικό Διήγημα! (Β΄Μέρος)

ΑΛΗ ΜΟΥΛΑΣ  
Ιστορικό Διήγημα υπό Αγ. Τσελάλη

( Ολυμπιακά Χρονικά 1970)
Φωτογραφία από το blog του Φαναιώτη φίλου,Κου Χρήστου Αδαμόπουλου

Του εφάνη περίεργο,παράξενο.
Οι φωνές πλήθαιναν και δυνάμωναν.
- Έρδε Πετρόμπεη με Μανιατένε…..Ζορμπάδες και χαϊνιδες!...
Εσηκώθη παραξενεμένος ο Αγάς κι εβγήκε στον εξώστη.
- Τι είναι βρε;…Τι τρέχει;…
- Λαός πολύς, Αλή αγά μου, στα βουνά!...
- Μην είναι λάγια πρόβατα; Μην είναι γκιόσα γίδια;
- Είναι σημαίες Κλέφτικες και είναι των Ελλήνων.
- Μην είναι μπαϊράκια Τούρκικα, μην έρχεται ο πασάς μας;
- Είναι σημαίες με σταυρούς, κατάσπρες και γαλάζιες…
- Έ, είναι οι ραγιάδες μας και θα γυρεύουνε ιγκράμ, αλάφρωμα της δεκατιάς…
Κείνη την στιγμή βροντερή φωνή από την κορφή του Άγιο-Λιά ετάραξε τα πέργυρα και τις καρδιές των Τούρκων.
-«Ώωωωω ρε μπάρμπ’ Αγγελή Ζερμπίνη… Έεεε καπετάν Αγγελή-Βώβοοοο….Έφτασε ο Κολοκοτρώνης και ο Νικηταράς…Ήρθε ο Πετρόμπεης με όλους τους Μανιάτες….Ελάτε να συναγρηκηθήτε…».
 Και μια ομοβροντία τράνταξε τον τόπο κι έκανε του Φαναρίτες Τούρκους να σκύψουν τρομαγμένοι…
Μια ανατριχίλα διαπέρασε τον Αλή Μουλά. Στο άκουσμα, στο όνομα τον συνεπήρε η θύμηση, που τόσα χρόνια μέσα του κοιμάται και ξυπνάει. Η ματιά του εστράφη γεμάτη πίκρα κι αγωνία στα βουνά, στο Λύκαιο. Κι ο νους του πέταξε στη Δέλγα, στο χωριό του, στις πηγές της Νέδας. Η ψυχή του γέμισε στοργή και νοσταλγία. Αναθυμήθη.
Κι αυτός, οκτώ χρονών παιδί, έβοσκε τα γίδια στις πλαγιές κι έπαιζε φλογέρα ξένοιαστο. Κι ήταν – εδώ και τριάντα χρόνια- στο πανηγύρι της Παναγιάς του Σεπετού, στην όχθη του Κελάδου. Το είχε ταμένο η μάνα του. Το στόλισε, το πήρε και το πήγε. Εκεί το είδε  ο Κορμπάς-αγάς του Φαναριού. Πανόμορφο και ωριόκορμο. Εστάθη και το καμάρωνε. Κι ευθύς το αρπάζει από της μάνας του την αγκαλιά, πετάει στα πόδια της ένα κεμέρι με φλουριά να σταματήσει τον οδυρμό και τον δαρμό της, και το επήρε, το έκλεισε στο σαράγι του.
Σπάραξε η μάνα. Γέλασε ο Κορμπάς.
-Ζουρλή, δε θέλεις να γίνει αφέντης το παιδί σου;
-Κάλλιο να το ιδώ νεκρό, παρά σουλτάνο τουρκρμένο…
-Καλά τι μάνα είσαι σύ;
Αγά μου, βγάλε και πάρε την καρδιά μου, ρίχτη να τη φάνε τα σκυλιά σου κι άφησε το παιδί μου να πάει στον πατέρα του.
Γούρλωσε τα μάτια από απορία και θυμό ο μουρτάτης. Και είπε και την έδιωξαν. Πήρε τα όρη σκούζοντας, έφτασε ξέφρενη, ξέψυχη στο Δέλγα κι έπεσε στην αγκαλιά τα’ αντρός της. Έκαμε ώρα να συνέλθει και να το ξεστομίσει. Την έπνιγε ο κόμπος στο λαιμό.
-Γυναίκα!...Το παιδί;…
-Το άρπαξε ο Κορμπάς αγάς του Φαναριού…
Ως το ξεστόμισε, άρπαξε τα’ αρματά του ο Αγγελής ο Βώβος κι έτρεξε, ανέβη στη Ζακούκα κι έκραξε.
-¨Ωωωω ρε Κορμπάκη αγά του Φαναριού…Στείλε μου το παιδί, τι θα σε φάει το φίδι…
Άκουσε, ξεράθηκε στα γέλια ο αγάς κι όυτ’ έδωσε απόκριση. Από τα΄’οτε εβγήκε ο Βώβος στο κλαρί κι όπου άκουγαν οι τούρκοι τη φωνή του τους έπιανε κρύος ιδρώτας.Κι όπου πιά πήγαινε ο Κορμάγας έπαιρνε συνοδεία δυνατή.
Το παιδί το έκλεισε ο αγάς στο σαράγι του. Το στόλισε, το καλολόγισε, το είχε σα δικό του.  Όλοι το αγάπησαν στο Φανάρι. Άστραφτε το μάτι του και ροδοκοκκίνιζε το μάγουλό του, που ήταν καϊμός για τις Τουρκοπούλες, ζήλια στα τουρκόπλα. Έπιανε βόϊδι μανιασμένοαπ’ την ουρά και το κράταγε στον τόπο. Κι όταν άρχιζε το τραγούδι, έλεγες να μη σταμάταγε ποτέ. Σα ν’ άκουγες κοτσίφια να λαλούνε. Κείνο στην αρχή ούτ’ ένοιωθε, ούτε ήξερε. Χάζευε μέσα στους πολυτελέστατους οντάδες του μεγαλόπρεπου σαραγιού του πάμπλουτου Κορμπά. Ευραινόταν με τα στολίδια, με τα καλούδια, τα σερπέτια, τα πεντανόστιμα φαγιά, τις πεντάγλυκες χανούμισες, που του έπαιζαν με τον ταμπουρά τους αμνέδες με λιγωμένα μάτια και κορμιά λαχταριστά.
Σιγά-σιγά με τον καιρό, το έφερε στα νερά του ο Κορμπάς. Το πλάνεψε, τα’ αλλαξοπίστισε, το έκαμε παιδί του. Το έλεγε Αλή Μουλά, Δελγιώτη. Κί όλοι το έλεγαν Μπούλουρα- ωραίον. Μα  απ’ όλους πιο πολύ το αγάπησε η Εμινέ, η κόρη του Κορμπά. Του χάρισε όλες τις χαρές, του έκαμε όλες τις χάρες. Κι ο Γιάννης τα΄Αγγελή του Βώβου από τη Δέλγα, το βοσκόπουλο του Λυκαίου, έγινε «μπεόπουλο». Το μπούκουρο, το όμορφο του Φαναριού.
Συμπάθησε τούτους τους ανθρώπους που τον χαϊδευαν, τον λάτρευαν, τον στόλιζαν, μέσα σε τούτα τα σαράγια και τα χάδια, ανάμεσα στα πλούτη και το αφεντηλίκι, αφέντης.

Συνεχίζεται...



ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ "Η ΙΣΟΒΑ"!



Εντός του Αυγούστου, στο χωριό μας, έλαβαν χώρα οι εκλογές του Πολιτιστικού μας Συλλόγου προς ανάδειξη νέου ΔΣ. Η διαδικασία έγινε στο καφενείο του Μήτσου Πάπαρη και με απόλυτη διαφάνεια και στην εφορευτική επιτροπή ήταν ο Γιάννης ο Τσαγδής και ο Γιάννης Ανδριόπουλος. Τα αποτελέσματα ανέδειξαν οκτώ εκλεγμένους (εφτά βασικούς και έναν αναπληρωματικό) και μετά ολίγων ημερών έγινε η πρώτη συνέλευση με σκοπό την ανάληψη ρόλων για την επόμενη διετία. Η Παναγιώτα (Γιώτα) Νιάρχου αποχώρησε από το ΔΣ λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων και την θέση της πήρε ο πρώτος αναπληρωματικός. Η σύνθεση του νέου ΔΣ έχει ως εξής:

Πρόεδρος:           Ελένη Ντούνα-Τζίβα
Αντιπρόεδρος:   Κώστας Γ. Κωσταντάρας
Γραμματέας:      Φανή Αλεξοπούλου-Νικολακοπούλου
Ταμίας Α΄:          Δημήτριος Γ.Τσαγδής
Ταμίας Β΄:           Οδυσσέας Μ. Πάπαρης
Μέλος:                 Φώτης Γρ.Κουτσογιαννάκης
Μέλος:                 Δημήτριος Δ.Ηλιόπουλος

Θα ήθελα να ευχηθώ προσωπικά στο νέο ΔΣ να έχουν μια καλή θητεία με επιτυχίες, να συνεχίσουν να κρατάνε ψηλά τον πήχη του Συλλόγου και να κάνουν ότι δεν μπόρεσε ή δεν πρόλαβε το απερχόμενο Συμβούλιο. Ευχής έργον θα ήταν να κινηθεί με γνώμονα το καλό του χωριού μας, αφού αυτό είναι το ζητούμενο, και να συμβάλλει στην πολιτιστική του ανάταση.

Τετάρτη 26 Αυγούστου 2015

ΚΑΣΤΡΟ ΧΛΕΜΟΥΤΣΙ, ΤΟ ΣΤΟΛΙΔΙ ΤΗΣ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗΣ ΗΛΕΙΑΣ!

Με την λέξη κάστρο εννοούμε το κτιριακό συγκρότημα που περιλαμβάνει τα τείχη, τις κατοικίες των στρατιωτών, το αρχοντικό, απαραίτητα έναν ναό, αποθήκες, γιστέρνες και άλλα οικοδομήματα απαραίτητα για την λειτουργία του. Η λέξη καθ΄αυτού προέρχεται από την λατινική castrum ( πληθ.castra) που σημαίνει κάθε είδος ενυειχισμένης στρατιωτικής εγκατάστασης. Οι Ρωμαίοι, όμως πιο κοινή ονομασία είχαν το burgus που προέρχεται από την ελληνική "πύργος" και εννοούσαν τα μικρά φρούρια. Τα φρούρια αυτά με τα χρόνια μεγάλωσαν για πολλούς και διαφόρους λόγους με αποτέλεσμα να επικρατήσει η έννοια "Κάστρο".

Το Χλεμούτσι από την Νότια πλευρά

Με την λέξη "Κάστρο", εμείς οι Ηλείοι, εννοούμε το ανυπέρβλητο κτίσμα πάνω στο όρος Χελωνάτα που ασάλευτο στέκει αιώνες και μας θυμίζει άλλες εποχές κύρους, δύναμης και οικονομικής ευμάρειας. Δεσπόζει στην γόνιμη πεδιάδα της Ηλείας και είναι από τα σημαντικότερα και πιο καλοδιατηρημένα κάστρα σε όλη την Ελλάδα. Είναι εξαιρετικής αρχιτεκτονικής, ενδεικτικό του κύρους και της σημασίας που προσέδωσαν οι Φράγκοι στο συγκεκριμένο κτίσμα.

Εσωτερική άποψη της εξωτερικής περιβόλου

Το Χλεμούτσι κτίστηκε το 1220-1223 από τον πρίγκηπα του Μορέως, Γοδοφρείδο Βιλλεαρδουίνο με πόρους από την δήμευση της περιουσίας της λατινικής εκκλησίας και αυτός ήταν ο λόγος που τον αφόρισε ο πάπας Ονώριος Γ΄. Το ονόμασαν Clermont και με την παραφθορά του απλού λαού μετενομάστηκε σε Χλεμούτσι ή Χλουμούτσι ή Χλουμούτζι. Οι Ενετοί το είπαν Castell di Tornese λόγω της ύπαρξης νομισματοκοπείου κοπής τορνεσίων και δηναρίων μέσα σε αυτό. Κτίστηκε για να προστατεύει την πρωτεύουσα του πριγκηπάτου Ανδραβίδα και το επίνειο αυτής, Γλαρέντζα που αποτελούσε και τον εμπορικό πνεύμονα του Μοριά. Οι Καταλανοί το κατέλαβαν το 1315, αλλά ανακαταλαμβάνεται από τους Φράγκους και παραμένει στην κατοχή τους ως και το 1427 που περνά στα χέρια του Δεσπότη του Μυστρά, και μετέπειτα τελευταίου αυτοκράτορα του βυζαντίου, Κωνσταντίνου Παλαιολόγου ως προικοδότημα από τον γάμο του με την κόρη του Δεσπότη της Ηπείρου, Κάρολου Τόκκου. Το 1460 "πέφτει" στα χέρια των Τούρκων που το κρατούν ως το 1687 που καταλαμβάνεται από τους Ενετούς, για λίγα όμως χρόνια αφού το 1815 το ξαναπαίρνουν οι Τούρκοι και το κρατούν ως και την απελευθέρωση του Ελληνικού κράτους. Το 1701 ο Grimanni προτείνει την κατεδάφιση του κάστρου, που ευτυχώς δεν έγινε και το 1826 ο Ιμπραήμ, μετά από κανονιοβολισμό, καταστρέφει έναν πύργο του εσωτερικού περιβόλου και ένα μέρους του τείχους κοντά σ' αυτόν.
Πολεοδομικά πρόκειται για ένα κτίσμα εξαιρετικής αρχιτεκτονικής χαρακτηριστικής των κορυφαίων τεχνιτών του μεσαίωνα. Αποτελείται από το κυρίως κάστρο που είναι ένα εξαγωνικό κτίσμα που περιλαμβάνει ένα εσωτερικό προαύλιο χώρο και από τον μεγάλο περίβολο που προστατεύεται από τα πανύψηλα εξωτερικά τείχη. Στο κυρίως οικοδομικό συγκρότημα το οποίο ήταν διώροφο, υπήρχε η κατοικία του πρίγκηπα, εκκλησία καθολικού δόγματος, τραπεζαρία και άλλοι χώροι διαμονής καθώς και μια μεγάλη δεξαμενή συγκέντρωσης υδάτων με εξαιρετικής ποιότητας δίκτυο. Κάθε χώρος είχε το δικό του τζάκι, τα οποία ήταν μεγαλοπρεπή ικανά να ζεστάνουν τους αχανής χώρους.
Πανοραμική άποψη αίθουσας του εκθετηρίου
Οι εργασίες αποκατάστασης έχουν κάνει θαύματα και το Χλεμούτσι παρουσιάζει μια λαρτια και πολύ όμορφη για τον επισκέπτη. Το μουσείο του κάστρου είναι μοναδικό με ευρήματα πολύ σημαντικά. Πολύ σημαντικά είναι και τα ευρήματα από την μονή της Ίσοβας στο Μπιτζιμπάρδι και γίνεται ιδιαίτερη αναφορά τόσο στον χώρο του μουσείου, όσο και στον χώρο εκθεμάτων και προβολής εκατέρωθεν της εισόδου.

Το εσωτερικό του Μουσείου

Τέλος θα ήθελα να αναφέρω την πολύ ανθρώπινη πλευρά και την ευγένεια του προσωπικού και ειδικότερα της προϊσταμένης αρχαιολόγου κυρίας Ράλλη, που με το χαμόγελο στα χείλη σε κάνουν να αγαπήσεις αυτό το υπέροχο μνημείο της Ηλειακής μας κληρονομιάς.





Δευτέρα 24 Αυγούστου 2015

ΚΑΣΤΡΟ ΚΑΡΥΤΑΙΝΑΣ, ΤΟ TOLEDO ΤΟΥ ΜΟΡΙΑ!



Το κάστρο της Καρύταινας ήταν ένα μνημείο που είχα προσωπικό απωθημένο εδώ και αρκετά χρόνια. Περνούσα από κάτω αρκετά συχνά και δεν είχα αξιωθεί να ανέβω και να το δω από κοντά και αυτό έγινε πρόσφατα με αποτέλεσμα να έχω την ικανοποίηση ότι επιτέλους απόλαυσα αυτό το έργο που αν και δεν είναι στην καλύτερη κατάσταση παραμένει σημαντικό και μεταλαμπαδεύει ιστορία ζωντανή στον επισκέπτη.
Το κάστρο χτίστηκε στα μέσα του 13ου αιώνα, περίπου το 1245, από τον Φράγκο ηγεμόνα της περιοχής Ούγκο Ντε Μπρυγιέρ και στα χρόνια της ηγεμονίας του η Καρύταινα γνώρισε την ύψιστη ακμή της. Το κάστρο λόγω της σημαντικής στρατηγικής του θέσης θεωρήθηκε από τα σημαντικότερα της Ελλάδας και, όχι άδικα, ονομάστηκε Τολέδο της Ελλάδας. Μετά από περιπέτειες του ερωτύλου κύρη του το κάστρ θα πωληθεί το 1320 στον Ανδρόνικο Παλαιολόγο. Στα μέσα του 15ου αιώνα πέρασε στα χέρια των Τούρκων και το 1685 πέρασε για λίγο στην κατοχή των Ενετών και το 1715 ξαναπερνά στους Τούρκους.
Κατά την Επανάσταση του 1821 έπαιξε πολύ σημαντικό ρόλο αφού αποτέλεσε ορμητήριο τν Τούρκων στα παραπλήσια μέρη. Μετά την κατάληψή του από τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη οχυρώνεται και ο Γέρος του Μοριά χτίζει έξω από τα απόκρημνα τείχη σπ'ιτι και εκκλησία. Ο Ιμπραήμ κατά την επελασή του στον Μοριά προσπάθησε να το καταλάβει χωρίς όμως επιτυχία. Μετά την απελεύθέρωση που οι διοικιτικές υπηρεσίες τις περιοχής μετατέθησαν στην Δημητσάνα, τόσο η πόλη, όσο και το κάστρο πέφτουν σε μαρασμό.


Πολεοδομικά το κάστρο αποτελείται από το εξωτερικό τείχος που είναι σε αρκετά καλή κατάσταση σε αντίθεση με το εσωτερικό μέρος που είναι ερειπωμένο.Στο εσωτερικό μπορείς να δεις τα διάφορα κτίρια όπως  η κατοικία του ηγεμόνα, μιας ευρύχωρης αίθουσας με πολλά παράθυρα, οι κατοικίες των στρατιωτών, πολλές γιστέρνες και άλλοι αποθηκευτικοί χώροι.


Εξωτερικά και αριστερά του κάστρου υπάρχει το κτίσμα που έκτισε ο Κολοκοτρώνης το οποίο βρίσκεται σε εργασίες ανακατασκευής και η εκκλησία που είναι κλειστή και δεν μπορείς να δεις σε τι κατάσταση βρίσκεται. Κατεβαίνοντας προς την Καρύταινα στα δεξιά βρίσκεται η προτομή του Γέρου του Μοριά και πιο κάτω μνημείο αφιερωμένο στον οπλαρχηγό Λιάκο Λιακόπουλο που έπεσε ηρωϊκά στην πολιορκία του Κάστρου στις 27 Μαρτίου του 1821.

Το κάστρο προσφέρει υπέροχη και πανοραμική θέα η οποία αποζημιώνει τον κόπο σου να ανέβεις το απότομο, ανηφορικό και πετρώδες μονοπάτι που οδηγεί σ' αυτό.


Κυριακή 16 Αυγούστου 2015

Το infographic του παγκόσμιου χρέους – Ποιο είναι το "κομμάτι της πίτας" που αντιστοιχεί στην Ελλάδα!



Ένα καταπληκτικό infographic, δημιουργία του Jeff Desjardans της Visual Capitalist δείχνει το ποσοστό του δημοσίου χρέους που κατέχει κάθε χώρα.

Το μεγαλύτερο χρέος των σχεδόν 60 τρισεκατομμυρίων, κατέχουν οι Η.Π.Α με ποσοστό να αγγίζει το 29.05% του γενικού συνόλου. Δεύτερη είναι η Ιαπωνία που το ποσοστό της αγγίζει σχεδόν το 20% ενώ στη τρίτη θέση με 6,25% είναι η Κίνα.

Επτά από τις 15 χώρες με το μεγαλύτερο χρέος προέρχονται από την Ευρώπη. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα κατέχει το 0,71% του παγκόσμιου χρέους.

Ο Jeff Desjardins σημειώνει ότι τα στοιχεία προέρχονται από το ΔΝΤ και δεν περιλαμβάνει τα νοικοκυριά ή το εταιρικό χρέος. Επιπλέον, το γράφημα δείχνει το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ.

Τετάρτη 15 Ιουλίου 2015

ΑΝΑΠΟΛΗΣΗ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΑ ΙΕΡΑ ΤΩΝ ΑΓΩΝΩΝ!

Στων αγώνων το χάρμα, σε γυμνάσια ή παλαίστρες,
τη ζωή τους περνούν,
νιότη, άντρες και γέροι και σφυγμένες από δέστρες
κάθε ορμή κυβερνούν!

Την παράβολη τόλμη που την τρέφει το φως μας,
την αφήνουν να βγή,
να φανή και να λάμψη και να γίνη γιατρός μας,
με της τέχνης κραυγή.

Ώ Ισθμίας, Νελούνας, των Δελφών, Ολυμπίας
παλαιστήρια ιερά,
ώ της Άλτης το Στάδιο, της παράνομης βίας
καθαρτήρια αυστηρά!

Χώροι νόμου και τάξης, πρώτες νίκες του Φοίβου,
στην απόκοτη βιά,
ξεφυγή, ψευδαισθήσεις, μέσ' στις δόξες του στίβου,
λυτρωμό απ' τα κλουβιά!

Χωνευτήρια, που δένουν των φυλών τις διαιρέσεις,
νοσταλγίας θεσμοί,
για μιαν ένωση πλέρια, π' άχ, ζητάν να μετρήσης,
τότ' Ελλάδα! οι ασπασμοί.

Καλιπάτερας οίστροι, χορηγοί ολυμπιονίκες,
των Πινδάρων ωδές,
Ηροδότου μεθύσια, τι ναοί, τι προσθήκες!
τι γλυπτά, τι σπουδές!

Θεού τοπίο στις χάρες, σ' Αλφειού και Κλαδέου
την αβρή συντυχιά,
-μαγεμένη Ολυμπία! του υψηλού και σπουδαίου,
πούχες μπλέξει τροχιά.

Κι ώσπου, ακέριο, ο Φειδίας και το Δία σου καθίζει,
στερεωμένο μπροστά,
σα Μωυσής, λές, και τούτος, το θεό, που χαρίζει
μα και μ' όψη, πιστά!
Γ.Κ.ΣΤΑΜΠΟΛΗΣ

Σάββατο 4 Ιουλίου 2015

Thom Feeney: Ο 29χρονος Άγγλος που μαζεύει λεφτά για το χρέος της Ελλάδας έφτασε το 1 εκ. και μιλά στον «Guardian»!

Ο Thom Feeney είναι 29 χρονών, δουλεύει σε κατάστημα παπουτσιών στο Λονδίνο και είχε μια απίθανη ιδέα: να ξεκινήσει έναν διαδικτυακό έρανο μέσω του σάιτ indiegogo.com (που συνήθως συγκεντρώνει χρήματα για start up εταιρείες, ιδέες ή φιλανθρωπίες) για να "σώσει" την Ελλάδα από το χρέος. Η ιδέα του αυτή τη στιγμή έχει καταφέρει να μαζέψει κά​τι περισσότερο από 1 εκατομμύριο ευρώ, κάνοντας τον Feeney γνωστό παγκοσμίως -και δίνοντάς του την ευκαιρία να δώσει μια συνέντευξη για την ιδέα του στην ηλεκτρονική έκδοση του The Guardian!

«​Πολλές φορές όταν έχεις μια μικρή ιδέα, γελάς με αυτό που σκέφτηκες και συνεχίζεις τη μέρα σου. Το κάνω συχνά αυτό, μόνο που εκείνο το βράδυ Κυριακής δεν άφησα την ιδέα να περάσει, αποφάσισα να προσπαθήσω να την κάνω πραγματικότητα», λέει ο 29χρονος Thom Feeney στη συνέντευξη που έδωσε στην ηλεκτρονική έκδοση του The Guardian, με αφορμή την εκπληκτική του ιδέα να δημιουργήσει ένα διαδικτυακό έρανο μέσω του crowdfunding website indiegogo.com, με σκοπό να μαζέψει 1,6 δισεκατομμύρια (!) ευρώ για το χρέος της Ελλάδας.
Η πρωτοβουλία του που στην αρχή φαινόταν σαν αστείο (οριακά κακόγουστο δεδομένης της δύσκολης φάσης της χώρας) όχι μόνο έγινε δεκτή με ενθουσιασμό από τον κόσμο, αλλά σε 3 μόλις μέρες κατάφερε να συγκεντρώσει ένα ποσό που ξεπερνά το 1 εκατομμύριο ευρώ -και έχει 6 ακόμα μέρες για να εκπληρώσει το σκοπό της, δηλαδή να καταφέρει να αγγίξει το 1,6 δις.

​Ποια ήταν όμως η ιδέα του 29χρονου; «Αναρωτιόμουν αν οι άνθρωποι στην Ευρώπη θα είχαν τη διάθεση να βοηθήσουν σε αυτό που συμβαίνει στην Ελλάδα. Λιγότερα λόγια, περισσότερες πράξεις. Έτσι, μετά το δείπνο έκατσα στο τραπέζι και ξεκίνησα μια καμπάνια-έρανο για να προσπαθήσω να σώσω την ελληνική οικονομία. Χρειαζόταν βασικές γνώσεις μαθηματικών για να υπολογίσω πως απλά χρειαζόμουν όλο τον πληθυσμό της Ευρώπης να συμβάλλει ο καθένας με ένα ποσό 3,19 ευρώ για να φτάσουμε το ποσό της δόσης. Για να το καταφέρω συμπεριέλαβα μερικά πολύ ωραία ανταλλάγματα, όπως η ελληνική σαλάτα, αλλά και οι διακοπές στην Αθήνα για δύο και έτσι έστησα μια σελίδα στο indiegogo.com αλλά και έναν λογαριασμό στο twitter», εξηγεί

​Στην αρχή κανένας δεν έδειξε το παραμικρό ενδιαφέρον, αλλά μετά από 2-3 άρθρα στο ίντερνετ, η ιδέα άρχισε να διαδίδεται σε χρόνο ρεκόρ. «Έγινε γνωστό μέσα σε ένα βράδυ. Ξύπνησα και βρήκα 1200 e mails και μετά από αυτό το ενδιαφέρον εκτινάχτηκε», λέει, συμπληρώνοντας:

«Ο λόγος που έστησα αυτή την καμπάνια για το ελληνικό χρέος είναι γιατί είχα κουραστεί με την αντιμετώπιση των πολιτικών. Κάθε φορά η λύση για την Ελλάδα καθυστερεί, είναι μια ευκαιρία για τους πολιτικούς να παίξουν παιχνίδια δύναμης, αλλά την ίδια στιγμή το αντίκτυπο κάνει τους απλούς ανθρώπους στην Ελλάδα να υποφέρουν».
Ούτε ο ίδιος δεν περίμενε πόσο μεγάλη ανταπόκριση θα έχει η ιδέα του. «Την Τρίτη, από την ώρα που πήγα στη δουλειά μέχρι την ώρα που γύρισα, η σελίδα στο indiegogo είχε μαζέψει περισσότερα από 200.000 ευρώ μέσα σε 6 μόλις ώρες που είναι ένα ποσό απίστευτο. Παρόλα αυτά, όλο αυτό δεν έχει να κάνει με το να μαζέψουμε τα χρήματα.  Με τα ανταλλάγματα που δίνουμε θα ενισχύσουμε και την ελληνική οικονομία -ο κόσμος θα αγοράσει ελληνικά προϊόντα και θα προσληφθούν Έλληνες για να τα παράγουν και να τους τα στείλουν.

Ο τρόπος να βοηθήσεις μια ασθμαίνουσα οικονομία είναι η επένδυση και το κίνητρο, όχι η λιτότητα και οι περικοπές. Αυτό το crowdfunding είναι η αντίδραση στο bullying που κάνουν στους έλληνες οι ευρωπαίοι πολιτικοί, αλλά εύκολα θα μπορούσε να είναι και για το bullying που κάνουν οι βρετανοί πολιτικοί στη Σκωτία και την Ουαλία. Θέλω ο κόσμος στην Ευρώπη να κατανοήσει πως υπάρχει και άλλη εναλλακτική στη λιτότητα από αυτή που μας λένε ο David Cameron και η Angela Merkel», λέει​.

​H ανταπόκριση ήταν πραγματικά συγκινητική:«Έλαβα χιλιάδες μηνύματα καλής θέλησης και αυτή τη στιγμή που γράφω έχουν συγκεντρωθεί σχεδόν 630.000 ευρώ από 38.000 ανθρώπους. Πολλοί έλληνες μου στέλνουν μηνύματα λέγοντας πόσο χαρούμενοι είναι που συνάνθρωποί τους από την Ευρώπη πραγματικά νοιάζονται για αυτούς. Πρέπει να είναι άσχημο να νιώθεις πως η υπόλοιπη ήπειρος σε βλέπει με μισό μάτι».

Όπως εξηγεί: «Η ομορφιά του ίντερνετ και των social media είναι πως μια καμπάνια σαν κι αυτή μπορεί να διαδοθεί από στόμα σε στόμα και ο κόσμος να εμπλακεί πολύ γρήγορα. Η δυνατότητα να χρησιμοποιηθεί ένα τέτοιο σάιτ για ένα καλό σκοπό είναι συναρπαστική και ελπίζω πως και άλλοι θα ακολουθήσουν το παράδειγμά μου στο μέλλον, ξεκινώντας ή υποστηρίζοντας προσπάθειες σαν κι αυτή. Φυσικά, θα προτιμούσα να είχαμε κυβερνήσεις που θα άκουγαν τον κόσμο και θα είχαν καλύτερη επαφή μαζί του». ​
«Παρόλο που όταν ξεκίνησα σκεφτόμουν πως ο σκοπός της καμπάνιας ήταν σχεδόν ακατόρθωτος, έχω αλλάξει άποψη: είναι... μάλλον απίθανο να τα καταφέρουμε στο τέλος, αλλά όχι ακατόρθωτο. Γιατί τα βήματα που έγιναν είναι εντυπωσιακά. Πραγματικά πιστεύω πως στις επόμενες εβδομάδες εγώ και εκατοντάδες έλληνες θα πακετάρουμε μπουκάλια ούζο και θα στέλνουμε καρτ ποστάλ με τον Αλέξη Τσίπρα στον κόσμο που έβαλε λεφτά για τον σκοπό της καμπάνιας. Και μόνο αυτό θα είναι κάτι σημαντικό. Αλλά ας το δούμε σαν ένα πάρτι», λέει με ενθουσιασμό ο Thom Feeney.

​«Είμαι πραγματικά πολύ περήφανος για όλους τους ανθρώπους -όχι μόνο από την Αγγλία, την Ελλάδα και την Ευρώπη, αλλά από ολόκληρο τον πλανήτη- που έγινε μέρος αυτής της προσπάθειας. Είναι αληθινά μια κίνηση από ανθρώπους για ανθρώπους».

Δευτέρα 29 Ιουνίου 2015

Το Προτεκτοράτο των Θεσμών!



Του Ροβήρου Μανθούλη, σκηνοθέτη


Αυτό που δεν καταλαβαίνω στην παρούσα ελληνική χάβρα είναι γιατί τόσοι και τόσοι σοβαροί και συμπαθητικοί πολιτικοί (εξαιρώ αυτούς με το λίγο ως πολύ χουντικό φιλοσοφικό παρελθόν) συναγωνίζονται σε ανοησίες. Εντάξει, τα κόμματα και τα κομματίδια της αντιπολίτευσης έχουν προηγούμενα με τον Σύριζα. Εντάξει, δε μπορούν να ανεχτούν την ξαφνική του άνοδο και την ξαφνική τους κάθοδο. Αλλά δεν μπορούν να μην αναγνωρίσουν τον σκληρό αγώνα της κυβέρνησης να περιορίσει τις ασυλλόγιστες μνημονιακές αξιώσεις των ευρωπαίων Εμνημόνων.

Ο Τσίπρας φταίει που τα άχρηστα μπλά-μπλά των θεσμών κράτησαν 5 μήνες; "Θέλουμε την Ελλάδα στο Ευρώ! Θέλουμε την Ελλάδα στο Ευρώ!" αλλά εννοούσαν τον Σαμαρά, όχι τον Τσίπρα (και τον Βαρουφάκη που τους είχε καθίσει στο λαιμό!). Οι αντιπολιτευτές τα βάζουν με το δημοψήφισμα.

Συγνώμη, πού είναι το πρόβλημα; Έπρεπε να αποδεχτεί η κυβέρνηση το τελεσίγραφο των θεσμών; Θα πέφταν οι ίδιοι απάνω της και θα την αποκαλούσαν "μνημονιακή"! Αυτό άλλωστε ήταν και η πρώτη φάση της επικοινωνιακής εκστρατείας της "ομάδας" Σόίμπλε. Γιατί πρέπει να σας πω ότι η "δημοσιογραφική" αυτή συμμορία υπάρχει εδώ και αρκετά χρόνια. Άρχισε με την διάδοση ψευδών ειδήσεων όταν εκδηλώθηκε η κρίση στην Πορτογαλία. Το δήλωσε επίσημα και ο τότε πρωθυπουργός Σώκρατες. Τον πίστεψα όταν διάβασα το διαβόητο άρθρο στο γαλλικό "Εξπρές" με τίτλο Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΑΝΕΥ ΟΠΛΩΝ ΑΛΛΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ (25/2/2015). Λες και είχαμε κυβέρνηση του Πεταίν...

"Οι Τσίπρας και Βαρουφάκης ενέδωσαν στις απαιτήσεις των ευρωπαίων πιστωτών τους" βιάζεται να πει ο Ζαν-Μισέλ Ντεμέτζ που το γράφει. Την ίδια μέρα, ο Σόιμπλε δήλωνε: "Να δούμε τώρα τι θα πει ο Τσίπρας στους ψηφοφόρους του"! Και το άρθρο του Εξπρές τελειώνει με την εξής χιτλερική φράση: "Το ντεφάκτο ΠΡΟΤΕΚΤΟΡΑΤΟ επιβλήθηκε ήδη από τους Ευρωπαίους στο Ελληνικό κράτος, το 2010! Το ΠΡΟΤΕΚΤΟΡΑΤΟ αυτό δεν πρόκειται με τίποτα να αρθεί αν οι μεταρρυθμίσεις (του ΔΝΤ και των ευρωπαϊκών θεσμών) δεν εφαρμοστούν"!!! Ορίστε Κύριοι Αντιπολιτευτές σε ποιανών κήπο σκάβετε. Δεν βλέπετε πως ο Φον Σόιμπλε και η Φόνισσα Λαγκάρντ έχουν ανάγκη από εγχώρια φερέφωνα; Αλλιώς, πέστε ΝΑΙ επιτέλους στο δημοψήφισμα να ησυχάσουμε και μη μας ταλαιπωρείτε με ανθυγιεινή εθνικοφροσύνη.

Εγώ θα πω ΟΧΙ, μαζί με τον Νομπελίστα οικονομολόγο Τομά Πικετί (που έγραφε πρότινος στο LES ECHOS:

"Είχαμε πολύ χειρότερες κρίσεις στο παρελθόν. Το 1945, το Χρέος της Γαλλίας και της Γερμανίας έφτασε στο 200% του ΑΕΠ! Νομίζετε ότι το εξόφλησαν με το πλεόνασμα; Όχι βέβαια! Αλλιώς θα ήμασταν ακόμα εκεί. Υπήρξε και αναδιάρθρωση και κούρεμα. Αλλά, αναφορικά με την Ελλάδα, υπάρχει μια ιστορική αμνησία στους Ευρωπαίους κυρίως στους Γερμανούς. Πράγμα λίαν ενοχλητικό για μια χώρα για την οποία η ιστορική μνήμη είναι πολύ σημαντική. Επιμένω σ' αυτό το σημείο. Η ιστορική αμνησία μας κοστίζει πολύ ακριβά" .


Θα το πω μαζί και με τον μέγα Γάλλο φιλόσοφο Εντγκάρ Μορέν που έστελνε πρότινος το εξής μήνυμα στους Ευρωκράτες:

"Θα το αντιληφθείτε αργότερα, κατόπιν εορτής, πως η εγκατάλειψη της Ελλάδας, θα είναι εξίσου σοβαρή με την εγκατάλειψη της Ισπανικής Δημοκρατίας" (Όταν της επετέθη ο Φράνκο με την στρατιωτική βοήθεια της -Χιτλερικής- Γερμανίας).

ΠΗΓΗ: Huffington Post



Περί διοικήσεως!

«Όταν η διοίκησις βιάζει, αθετεί, καταφρονεί τα δίκαια του λαού καὶ δεν εισακούει τα παράπονά του, το να κάμει ο λαός ή κάθε μέρος του λαού επανάστασιν, να αρπάζει τα άρματα καὶ να τιμωρεί τους τυράννους του, εἶναι το πλέον ιερόν από όλα τα δίκαιά του καὶ το πλέον απαραίτητον απ'ο 'ολα τα χρέη του».

Ρήγας Βελεστινλής

Κυριακή 28 Ιουνίου 2015

Το δελτίο Τύπου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας!

PRESS RELEASE
28 June 2015 - ELA to Greek banks maintained at its current level
  • ECB takes note of decision on Greek referendum and the non-prolongation of the EU adjustment programme
  • ECB will work closely with Bank of Greece to maintain financial stability
  • Emergency liquidity assistance maintained at Friday’s (26 June 2015) level
  • Governing Council stands ready to review decision
  • Governing Council closely monitoring situation and potential implications for monetary policy stance
The Governing Council of the European Central Bank today welcomed the commitment by ministers from euro area Member States to take all necessary measures to further improve the resilience of euro area economies and to stand ready to take decisive steps to strengthen Economic and Monetary Union.
Following the decision by the Greek authorities to hold a referendum and the non-prolongation of the EU adjustment programme for Greece, the Governing Council declared it will work closely with the Bank of Greece to maintain financial stability.
Given the current circumstances, the Governing Council decided to maintain the ceiling to the provision of emergency liquidity assistance (ELA) to Greek banks at the level decided on Friday (26 June 2015).
The Governing Council stands ready to reconsider its decision.
Mario Draghi, ECB President, said: “We continue to work closely with the Bank of Greece and we strongly endorse the commitment of Member States in pledging to take action to address the fragilities of euro area economies.”
Yannis Stournaras, Governor of the Bank of Greece, said: “The Bank of Greece, as a member of the Eurosystem, will take all measures necessary to ensure financial stability for Greek citizens in these difficult circumstances.”
The Governing Council is closely monitoring the situation in financial markets and the potential implications for the monetary policy stance and for the balance of risks to price stability in the euro area. The Governing Council is determined to use all the instruments available within its mandate.



Υπομονή συστήνει ο Τσίπρας!

Ο Αλέξης  Τσίπρας, με μήνυμα του σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης συστήνει υπομονή  τις προσεχείς ημέρες από τον ελληνικό λαό και ψυχραιμία. Επίσης αναφέρει πως οι καταθέσεις των Ελλήνων στις τράπεζες είναι ασφαλείς.

Εκδόθηκε το ΦΕΚ για το δημοψήφισμα - Ποιό το ερώτημα που θα τεθεί στις 5 Ιουλίου!

Στη δημοσιότητα δόθηκε στις 28 Ιουνίου στην εφημερίδα της κυβερνήσεως το ΦΕΚ για το δημοψήφισμα στις 5 Ιουλίου.
Το ερώτημα είναι που θα τεθεί στον ελληνικό λαό είναι:
«Πρέπει να γίνει αποδεκτό το σχέδιο συμφωνίας το οποίο κατέθεσαν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στο Eurogroup της 25/06/2015 και αποτελείται από δύο μέρη τα οποία συγκροτούν την ενιαία πρότασή τους;
Το πρώτο έγγραφο τιτλοφορείται «Reforms for the completion of the Current Program and beyond» (Μεταρρυθμίσεις για την ολοκλήρωση του τρέχοντος προγράμματος και πέραν αυτού) και το δεύτερο «Preliminary Debt Sustainability Analysis» (προκαταρκτική ανάλυση βιωσιμότητας χρέους).
Όσοι από τους πολίτες της χώρας απορρίπτουν την πρόταση των τριών θεσμών ψηφίζουν:
Δεν εγκρίνεται/ΟΧΙ.
Όσοι από τους πολίτες της χώρας συμφωνούν με την πρόταση των τριών θεσμών ψηφίζουν:
Εγκρίνεται/ΝΑΙ.»

 

Οι 12 καταστροφικές συνέπειες της επιστροφής στη δραχμή!

Παρακάτω άρθρο είναι του οικονομικού αναλυτή Δημητρίου Γκιόκα και δημοσιεύτηκε στο site Huffington Post.
Το τελευταίο διάστημα παρατηρούμε να καλλιεργείται εντέχνως από διάφορους κύκλους το κλίμα υπέρ της επιστροφής στη δραχμή. Έχει στηθεί μία ενορχηστρωμένη προπαγάνδα επηρεασμού της κοινής γνώμης από επιχειρηματικά κέντρα με ιδιοτελείς σκοπούς και κερδοσκοπικά κίνητρα, εκμεταλλευόμενα τη δυσαρέσκεια του κόσμου από την 6ετή ύφεση και την ανυπαρξία συγκεκριμένου σχεδίου εξόδου από την κρίση.
Το κλίμα αυτό ενισχύεται κι από το γεγονός ότι ένα σημαντικό ποσοστό στελεχών των 2 συγκυβερνώντων κομμάτων τάσσεται ανοιχτά υπέρ της δραχμής και ενάντια σε οποιαδήποτε μορφή μεταρρύθμισης που κινείται σε αντίθετη φιλοσοφία.
Παρότι η πλειοψηφία των πολιτών παραμένει σταθερά θετική στον ευρωπαϊκό προσανατολισμό της χώρας και επιθυμεί να έχει το Ευρώ για νόμισμα, έχει αυξηθεί το ποσοστό των ανθρώπων που δηλώνει αδιάφορο σε μια πιθανή μετάβαση στη δραχμή και πιστεύει ότι δε θα μεταβληθεί το βιοτικό του επίπεδο. Αναλύοντας όμως όλα τα οικονομικά δεδομένα μιας τέτοιας εξέλιξης, καταλήγουμε ότι οι επιπτώσεις θα είναι ιδιαίτερα σκληρές και επίπονες.
Πιο συγκεκριμένα, οι συνέπειες της επιστροφής στη δραχμή θα είναι οι εξής:
1. Ραγδαία υποτίμηση της δραχμής έναντι των άλλων νομισμάτων (η ισοτιμία ενδέχεται να ξεπεράσει τις 1000 ΔΡΧ/ 1€). Ενδεχόμενη προσπάθεια πρόσδεσης της δραχμής στο Ευρώ και κλείδωμα της ισοτιμίας είναι καταδικασμένη να αποτύχει (όπως απέτυχε και στην περίπτωση της Αργεντινής), λόγω της τεράστιας φυγής κεφαλαίων και της εξάντλησης των συναλλαγματικών αποθεμάτων.
2. Η υποτίμηση θα επιφέρει εκτίναξη του πληθωρισμού σε επίπεδα ίσα και μεγαλύτερα του 40%, συρρικνώνοντας με αυτό τον τρόπο την αγοραστική δύναμη των πολιτών.
3. Η φυγή κεφαλαίων και η κατακόρυφη αύξηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων θα είναι η χαριστική βολή για το αδύναμο χρηματοπιστωτικό σύστημα της χώρας, το οποίο θα καταρρεύσει «στεγνώνοντας» την πραγματική οικονομία από ρευστό.
4. Σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο το πάγωμα πληρωμής μισθών και συντάξεων θα είναι αναπόφευκτο για ένα διάστημα μέχρι τη μερική αποκατάσταση της ρευστότητας. Οι συνέπειες επίσης από μια πολύ πιθανή κοινωνική αναταραχή που θα επακολουθήσει είναι απρόβλεπτες.
5. Το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν θα συρρικνωθεί περίπου στα 2/3 του σημερινού επιπέδου.
6. Το δημόσιο χρέος της Ελλάδος, ύψους 322 δις ευρώ, θα αυξηθεί αυτόματα ανάλογα με το ύψος της υποτίμησης της δραχμής, πολλαπλασιάζοντας τις δανειακές μας υποχρεώσεις.

7. Ακόμη κι αν επακολουθήσει μια μερική αναδιάρθρωση του χρέους μετά τη χρεοκοπία, αυτή δε θα είναι αναίμακτη: θα συνοδεύεται από ένα νέο πακέτο διάσωσης (μόνο από το ΔΝΤ πλέον) και πολύ επαχθή μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής.


8. Αύξηση εξίσου και του ιδιωτικού χρέους μέσω της εκτόξευσης των επιτοκίων δανεισμού και καταθέσεων, σε μια προσπάθεια τιθάσευσης του καλπάζοντος πληθωρισμού. Η αύξηση των επιτοκίων θα καταστήσει επίσης απαγορευτική την άντληση κεφαλαίων από τις επιχειρήσεις.
9. Ασφυξία των εισαγωγικών επιχειρήσεων λόγω της αδυναμίας αγορών, ελέω της υποτίμησης της δραχμής και της προφανής έλλειψης πιστοληπτικής ικανότητας.
10. Η αδυναμία εισαγωγών θα φέρει έλλειψη σε βασικά είδη στην αγορά, καθώς ως γνωστόν η Ελλάδα δεν είναι αυτάρκης σε πρώτες ύλες και καλύπτει τις ανάγκες της (πχ σε σιτάρι, γάλα, κρέας) μέσω εισαγωγών από ξένες χώρες.
11. Εισβολή ξένων επενδυτών-αρπαχτικών, οι οποίοι θα αποκτήσουν σε εξευτελιστικές τιμές επιχειρήσεις, ακίνητα, κομμάτια δημόσιας περιουσίας κτλ. Θα λάβει χώρα δηλαδή το ξεπούλημα της χώρας, που σήμερα επικαλούνται οι θιασώτες της δραχμής.
12. Διπλωματική και οικονομική απομόνωση της Ελλάδας, η οποία όντας σε πολύ δυσχερή θέση δε θα μπορεί να παρακολουθήσει τις γεωπολιτικές εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή, καθώς και τυχόν προκλήσεις από άσπονδους γείτονες.
Όλα τα παραπάνω καθιστούν ξεκάθαρο ότι δεν πρέπει να στηρίζουμε τις ελπίδες μας σε ανώφελες και επικίνδυνες λύσεις, όπως είναι η επιστροφή στη δραχμή. Ας καταρτίσουμε επιτέλους ένα μακρόπνοο σχέδιο για την επόμενη ημέρα, που θα μετατρέψει την Ελλάδα σε μία σύγχρονη, ευνομούμενη ευρωπαϊκή χώρα, με εύρωστη οικονομία και απελευθερωμένη από τις χρόνιες παθογένειες που την ταλαιπωρούν.

Σάββατο 27 Ιουνίου 2015

Δημοψήφισμα, ερμηνεία και ιστορία!

Το δημοψήφισμα (λατ. referendum) είναι μια διαδικασία άμεσης ψηφοφορίας ολόκληρου του εκλογικού σώματος, προκειμένου να επικυρωθεί ή να απορριφθεί μια πρόταση που έχει ιδιαίτερη σημασία για ένα κράτος.
Δημοψηφίσματα διοργανώνονται συνήθως για σημαντικά ζητήματα, όπως για την υιοθέτηση νέου Συντάγματος, την επικύρωση νέας Συνθήκης, κ.λπ. Σε πολλές χώρες τα δημοψηφίσματα αποτελούν συνήθη πρακτική, διοργανώνονται εύκολα, με πρόταση βουλευτών ή συλλογή υπογραφών, σε τοπικό ή εθνικό επίπεδο.
Στην Ελλάδα έχουν γίνει 5 δημοψηφίσματα στην μετά τουρκοκρατίας εποχή. Συγκεκριμένα το 1920 με θέμα την βασιλευόμενη δημοκρατία με ποσοστό 98%, το 1924 για την αβασίλευτη δημοκρατία με ποσοστό 70%, το 1935 υπέρ, και πάλι, της βασιλευόμενης δημοκρατίας με ποσοστό 98%, το 1946 με θέμα την διατήρηση της βασιλευόμενης δημοκρατίας και τέλος το 1974 να λαμβάνει χώρα το τελευταίο δημοψήφισμα εναντίον της βασιλευόμενης δημοκρατίας με ποσοστό 69%, το οποίο αποτέλεσε και το κύκνειο άσμα της βασιλείας στην Ελλάδα.
Στις προσεχείς ώρες ή και ημέρες θα γνωρίζουμε αν θα έχουμε το έκτο δημοψήφισμα και η ιστορία θα δείξει αν θα σώσει ή θα αποτελέσει μια ακόμη ταφόπλακα για την χώρα μας.


Θέλει αρετή και τόλμη η ελευθερία!

« Όσοι το χάλκεον χέρι βαρύ του φόβου αισθάνονται 
ζυγό δουλείας ας έχωσι, θέλει αρετή και τόλμη η ελευθερία»


 Aνδρέας ΚάλΒος 1792 – 1869 , Εις Σάμον.

Πέμπτη 18 Ιουνίου 2015

Ξενοφών, το έργο του!

Ο Ξενοφών εξορισμένος από την Αθήνα, λόγω της φιλίας του με τον Κύρο, και κατοικώντας στα κτήματα που του παραχώρησαν οι Σπαρτιάτες στον Σκιλλούντα συνέγραψε ένα πλούσιο έργο που κατά πολλούς είναι σημαντικότατο αφού είναι πολύπλευρο και με θαυμάσιο ύφος. Ο Σωκράτης και ο Αγησίλαος ήταν οι δύο προσωπικότητες οι οποίες στιγματισαν την ζωή του Αθηναίου ιστορικού.
Συνέγραψε τόσο ιστορικά έργα όπως την «Κύρου Ανάβασις», την «Κύρου Παιδεία» και τον «Αγησίλαο» (Εγκώμιο) όσο και φιλοσοφικά όπως την «Απολογία Σωκράτους», με σκοπό να αντικρούσει τις κατηγορίες εναντίον του δασκάλου του Σωκράτη, τα «Απομνημονεύματα», το «Συμπόσιον»κ.α. Έγραψε επίσης και άλλης μορφής και ύφους, τα λεγόμενα Διδακτικά όπως τον «Ιππαρχικόν», τον «Περί Ιππικής», τον «Κυνηγετικόν». Ο Διογένης Λαέρτιος τον αποκάλεσε Αττική Μούσα λόγω της γλυκύτητας της γραφής του.
Η ευκαιρία συγγραφής της «Κύρου Ανάβασις» ήταν η «αδικία» που διέπραξε προς το πρόσωπο του ο, συμμετέχων στην εκστρατεία, Σοφαίνετος ο Στυμφάλιος. Έτσι προς αποκατάσταση του  ονόματος του Ο Ξενοφών παρεκινήθη προς συγγραφήν ταύτης. Αναφέρεται επίσης από τον Ξενοφώντα (Ελληνικά ΙΙΙ,1,2) πως υπήρξε και τρίτος συγγραφέας και αυτός ήταν  ο Θεμιστιγένης ο Συρακούσιος. Το ύφος όμως και η γλώσσα του έργου αποδεικνύουν ότι το έργο είναι του Αθηναίου στρατηγού και ιστορικού. Το έργο διαφαίνεται πως είναι απόρροια  των αναμνήσεων του Ξενοφώντος και όχι ημερολόγιο. Περιγράφει την συμμετοχή ενός μισθοφορικού σώματος 10000 ανδρών (Μύριοι) στον στρατό του Κύρου εναντίον του αδελφού του βασιλιά Αρταξέρξη.   Οι γεωγραφικές ειδήσεις είναι ακριβείς χωρίς περιαυτολογίες και υπερβολές.
Στα «Ελληνικά», τα οποία περιέχουν την ιστορία της Ελλάδος κατά την περίοδο 411 -362 π.χ., συνεχίζει την συγγραφή του, αγνώστου για ποιο λόγο διακοπέν έργο, Θουκυδίδη και επί τον πλείστον εξιστορεί τα γεγονότα του Πελοποννησιακού πολέμου. Οι ελλείψεις του έργου αποδίδονται, από πολλούς, στην προχωρημένη ηλικία του Ξενοφώντα κατά την οποία είχε μειωθεί η πνευματική διαύγεια του εν Σκιλλούντι κατοικήσαντα, Ξενοφών. Σε άλλα σημεία έχει αφιερώσει ιδιαίτερη φροντίδα και εξιστορεί με ακρίβεια τα γεγονότα και αλλού αμελεί να αναφέρει άλλα πιο σημαντικά από τα γραφθέντα.
Επαινεί συχνά τον Αγησίλαο τον οποίο θαύμασε και αγαπούσε και από τον οποίο είχε πολλάκις ευεργετηθεί. Τα φιλικά αισθήματα και ο τρόπος ζωής της Σπάρτης, παρακίνησαν τον ιστορικό να γράψει την « Λακεδαιμονίων Πολιτεία». Η συγγραφή αυτή δικαιολογείται από την καταγωγή του Ξενοφώντα, όντας αριστοκρατικό< και παρακινούμενος από την επιθυμία να παραθέσει την πεποίθηση του πως οι Σπαρτιάτες υπερείχαν έναντι των Αθηναίων και των υπολοίπων Ελλήνων. Συγγράφοντας και την «Αθηναίων Πολιτεία» θέλησε να προσδώσει περισσότερο κύρος στο παραπάνω έργο του κάνοντας σύγκριση μεταξύ των δύο πόλεων και του τρόπου ζωής των.
Στον επίλογο του έργου «Λακεδαιμονίων Πολιτεία» αναφέρεται με θαυμασμό στο πολίτευμα που οφείλεται στους δίκαιους νόμους του Λυκούργου στους οποίους αναφέρεται πως πλέον έχουν μειωμένη ισχύ, όμως συνεχίζουν οι δύο βασιλείς να υφίστανται.
Ενώ στο προηγούμενο έργο είναι αδιαμφισβήτητη η πατρότητα υπό του Ξενοφώντος, στο δεύτερο πολλοί αναφέρουν πως δεν είναι του  Αθηναίου αφού η συγγραφή του χρονολογείται περί το 424 π.χ., κατά το οποίο χρονικό διάστημα ο Ξενοφών δεν είχε αρχίσει την συγγραφή των έργων του. Αποδίδεται δε, κατά πολλούς, στον Κριτία, και κατά άλλους στον Φρύνιχο.
Στο μικρότερο έκτασης έργο «Πόροι» ή «Περί Προσόδων», ο ιστορικός ασχολείται με την οικονομική κατάσταση της Αθήνας μετά την ατυχή έκβαση του συμμαχικού πολέμου το 355π.χ. Η συγγραφή αυτού του έργου οφείλεται στην επιθυμία του ιστορικού, αν και εξοστρακιζόμενος, να τονώσει την αίσθηση για τα άσχημα οικονομικά της Αθήνας, στα πρόσοδα από τα μεταλλεία του Λαυρίου και στην ενίσχυση της πολιτικής του Ευβούλου.
Στο πολύ σημαντικό έργο «Κύρου Παιδεία» εκθειάζει τον ηγεμόνα και αναφέρεται προς αυτόν με πολύ θετικά σχόλια. Το έργο είναι μεγάλο, οκτάτομο, και φθάνει στα όρια της υπερβολής αφού, όχι άδικα, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως μυθιστορία.
Η πλούσια και πολυμερή δραστηριότητα του Αθηναίου στρατηγού, ιστορικού και φιλοσόφου μας άφησε κληροδότημα ένα έργο πολύπτυχο και σημαντικό με ύφος ανάλογο των λογίων της εποχής του







Δευτέρα 15 Ιουνίου 2015

Ηλείοι Αγωνιστές του '21: Αλέξιος Μοσχούλας!

Ο Αλέξιος Μοσχούλας ήταν αγωνιστής του ’21 από την Αγουλινίτσα και με μεγάλη συμμετοχή στις πρώτες κρίσιμες μάχες του Αγώνα. Πρόκριτος και υπερασπιστής της Αγουλινίτσας αλλά και των ευρυτέρων περιοχών. Ωραίος άντρας, ψηλός με μαύρα διαπεραστικά μάτια, πυκνή κώμη και μεγάλο μουστάκι. Μεγάλος πατριώτης  με απαράμιλλο ηρωισμό και πρωτοφανή ανιδιοτέλεια.
Στις 2/4/1821μαζί με 70 Αγουλιτσάνους και με συνεπικουρία  Πυργιωτών και Τριφυλίων απώθησε τους γνωστούς πολεμοχαρείς Λαλαίους Τούρκους επί οκτώ ώρες και στην συνέχεια ταμπουρώθηκε στην Αγουλινίτσα μαζί με τον Αμβρόσιο Φραντζή και μετά από ολοήμερη μάχη κατάφερε να τους απωθήσει. Οι Λαλαίοι πήγαιναν προς ενίσχυση των κάστρων Μεθώνης και Κορώνης και η πράξη των αγωνιστών έχει ακόμη μεγαλύτερη σημασία αφού και φόβητρο ήταν οι Λαλαίοι για τους Έλληνες και αν έφταναν προς βοήθεια των, αποκλεισμένων στα κάστρα Τούρκων, η έκβαση του Αγώνα θα μπορούσε να έχει διαφορετική τροπή. Συμμετείχε στις 7/6/1821 στην μάχη του Λάλα και στην πολιορκία της Πάτρας. Στην θέση Κλειδί στον Καϊάφα απώθησε τον Ιμπραήμ και  καθυστέρησε  την προέλασή του προς το Ναβαρίνο αφού αναγκάστηκε να φύγει μέσω Φαναρίου.
Ο Αλέξιος άφησε έναν γιό τον Δημήτριο ο οποίος εξελέγη  πληρεξούσιος Ολυμπίας στην Β’ Εθνική Συνέλευση (1863-1864).
«Μάχη Ἀγουλινίτσης, πρωτευούσης τοῦ Δήμου Βώλακος τῆς Ἐπαρχίας Ὀλυμπίας, καὶ φυγὴ τούρκων. Μέρος ἐν αὐτῇ ἔλαβον ἐκ μὲν τῶν Ἑλλήνων ὁπλαρχηγῶν οἱ Μοσχούλας καὶ Ἀμβρ. Φραντζῆς ἐκ δὲ τῶν τούρκων ὁ Μουσταφάμπεης».

Ο έξ’ Αγουλινίτσης Αλέξιος Μοσχούλας (ανήρ φιλοπατρίς, άξιος καθ’ όλα, και δραστήριος) άμα πληροφορηθείς τα περί της μελετουμένης των Λαλαίων εκστρατείας, έγραψεν ευθύς είς Κυπαρισσίαν προς τον Πρωτοσύγκελον τον σκοπό των Λαλαίων, και ότι αναγκαίως είπετο να προκαταλάβωσιν οι Αρκάδιοι την θέσιν Κλειδί καλουμένην, ως οχυράν και δύσβατον, κείμενην δε παραλίως κατά την αυτήν οδόν, δι’ ής έμελλον να διελθώσιν οι Λαλαίοι μεταξύ των επαρχιών Αρκαδίας και Φαναρίου.
 Επιτομή της Ιστορίας της Αναγεννηθείσης Ελλάδος, υπό Αμβροσίου Φραντζή
Ὁ Ἀλέξιος Μοσχούλας ἀναφερόμενος στὸ Ἐκτελεστικὸ Σῶμα τὴν 29ην Ἀπριλίου 1823 ἀπὸ τὴν Ἀγουλινίτσα (ΓΑΚ. Ἀρχεῖον Γιάννη Βλαχογιάννη. Φ. 59, ἀριθ. ἐγγρ. 22.) ἀναφέρει: « Ὑπερτάτη Διοίκησις Σήμερον ἐκράχθημεν παρὰ τὴν Σεβασμίαν Ἐπιτροπήν, καὶ κατὰ τὸ χρέος ἔκαμαν ἔρευναν ἡμῶν καὶ τῶν ἀντιφερομένων μερῶν Λυσάνδρου Βιλαέτου, Λυκούργου Κρεστενίτη, καὶ Ἀναστασίου Κοτούλα. Οὗτοι καθὸ ἀγενεῖς καὶ μικροῦ χαρακτῆρος ἄνθρωποι ἄρχισαν μὲ τὴν συνηθισμένην των κακοήθειαν νὰ μᾶς ἐπισσωρεύουν τόσας αἰσχρολογίας καὶ ὕβριτας, ὅσας ὁ κάθε φιλότιμος ἄνθρωπος νὰ ὑποφέρῃ δὲν δύναται. Ἂς ἐρευνήσῃ λοιπὸν ἡ ὑπερτάτη διοίκησις καὶ βέβαια ἄλλο δὲν θέλει πληροφορηθῆ εἰμή, ὅτι ἐγὼ εἶμαι ἕνας ἀπὸ τοὺς τιμίους πατριώτας, καὶ ὅτι μὲ τοὺς πατριώτας ὅλους ἐν γένει τῆς κωμοπόλεώς μας Ἀγουλινίτζας εὑρέθην εἰς ὅλας τὰς ἐκδουλεύσεις τῆς πατρίδος, καὶ ἐνῶ ἐπυρπόλουν οἱ Λαλαῖοι τὸν Πύργον, ἡ Ἀγουλινίτζα ἀντιπαρετάχθη εἰς ὅλας τὰς καθημερινὰς ὁρμὰς τῶν ἐχθρῶν. Στρατεύματα Ἀρκαδίας καὶ Φαναρίου ἐθρέψαμεν, στρατιώτας ἐφωδιάσαμεν, καὶ τελευταῖον ἕως ὥρας μὲ τὸν ἴδιον καὶ τὸν αὐτὸν ζῆλον εὑρισκόμεθα καὶ μὲ τὴν ὑποταγὴν ἐκείνην τὴν ἰδίαν ὁποὺ ὁ κάθε τίμιος καὶ φιλόπατρις πολίτης χρεωστεῖ νὰ φυλάξῃ εἰς τὴν διοίκησιν καὶ εἰς τὸ στερέωμα αὐτῆς ὡς εἶναι πασίδηλον. Ἀντὶ διὰ ἀμοιβὴν λοιπὸν τῶν τοιούτων ἐκδουλεύσεών μας νὰ καταντήσωμεν εἰς προσωπικὴν ὕβριν ἀπὸ τὸν Λύσανδρον εἶναι πρᾶγμα δεινόν! Αὐτοὶ ἔκαμαν καταχρήσεις. Γεννήματα Ἐθνικὰ διὰ νυκτὸς ἔκλεψαν μάρτυρ (sic) δὲ εἰς τοῦτο εἶναι ὁ κύριος Γεώργιος Καλαμογδάρτης, καὶ ὁ κύριος Σταμάτης Ψαρούλης ἀποσταλμένοι τότε ἀπὸ τὴν κεντρικὴν διοίκησιν. Ὀσπήτιον τιμίου ἀνθρώπου μέσα εἰς Πύργον ἐλαφυραγώγησαν καὶ ἐκατέκαυσαν. Μάρτυς ὢν ὁ Ἱεροκήρυξ Ἰωάσαφ. Ἑταιρείαν μυστικὴν καὶ ἐπιβουλευτικὴν εἰς Ἀγουλινίτζαν ἐναντίον μου ἐνήργησαν (ὡς βλέπετε τὸ ἐσώκλειστον ἀντίγραφον). Ὦ ὑπερτάτη διοίκησις ἂς ὑπερασπίζωνται τὸ δίκαιον τῶν τιμιοφρονούντων καὶ οἱ ἐκδουλεύσαντες τὴν πατρίδα. Λαμβάνω τὴν τιμὴν καὶ ὑποσημειοῦμαι μὲ σέβας βαθύτατον.
Τῇ 29 Ἀπριλίου 1823, Τριπολιτζᾶ. Δοῦλός Σας Ἀλέξιος Μοσχούλας».