ΤΡΥΠΗΤΗ(ΎΠΑΝΑ, ΙΣΟΒΑ 'Η ΜΠΙΤΖΙΜΠΑΡΔΙ ): " Ίσταται κατά τον βορράν, στηριζόμενο επί φυσικού μπαλκονίου, εξόχως μεγαλοπρεπής και η περικλείουσα αιώνια βλάστηση αποτελεί τον μανδύα του. Αυτός λάμπει και απαστράπει εις όλα τα παιχνίδια των χρωμάτων εις καθημερινό θέαμα και ακτινοβολεί ως φαιοπράσινη φλόγα υπό τας πρωϊνάς αχτίδας του ηλίου".

''Πρός άρκτον δ' 'ομορα ήν τω Πύλω δύο πολίδια Τριφυλιακά 'Υπανα και Τυπανέαι και ποταμοί δε δύο εγγύς ρέουσι, ο τε Δαλίων (Διάγων) και ο Αχέρων εκβάλοντες εις τον Αλφειόν"
(Στράβων Η΄3,15)

ΤΡΥΠΗΤΗ :ΤΟ ΜΠΑΛΚΟΝΙ ΤΟΥ ΑΛΦΕΙΟΥ

ΤΡΥΠΗΤΗ :ΤΟ ΜΠΑΛΚΟΝΙ ΤΟΥ ΑΛΦΕΙΟΥ

Δευτέρα 31 Ιανουαρίου 2011

Παράταση της προθεσμίας απογραφής των συνταξιούχων του ΟΓΑ μέχρι και 11 Φεβρουαρίου 2011

Παρατείνεται μέχρι και 11 Φεβρουαρίου 2011 η διενεργούμενη απογραφή των συνταξιούχων του Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων, προκειμένου η καταβολή των συντάξεων να γίνεται με πίστωση τραπεζικού λογαριασμού ή λογαριασμού που θα τηρείται στα ΕΛΤΑ, η οποία λήγει σήμερα 31-01-2011. Η καταβολή των συντάξεων μηνός Φεβρουαρίου 2011, για όσους δεν έχουν απογραφεί θα γίνει με το ισχύον ως σήμερα σύστημα πληρωμής των συντάξεων, μέσω ΕΛΤΑ, (ταχυδρομικές επιταγές).
Οι συντάξεις του μηνός Μαρτίου 2011 θα καταβληθούν αποκλειστικά σε τραπεζικό λογαριασμό ή λογαριασμό των ΕΛΤΑ που έχουν επιλέξει οι συνταξιούχοι.

Οι συνταξιούχοι του ΟΓΑ που δεν έχουν απογραφεί μέχρι σήμερα θα πρέπει να καταθέσουν το "Απογραφικό Δελτίο" που τους έχει σταλεί από τον ΟΓΑ στο κατάστημα της τράπεζας ή των ΕΛΤΑ που επιθυμούν να καταβάλλεται η σύνταξή τους μέχρι και 11 Φεβρουαρίου 2011.

ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΙΚΟ

Μετά από μακρά σιωπή ο τέως πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής, μίλησε στον δημοσιογράφο Γιώργο Τράγκα και στο περιοδικό Crash για όσα έγιναν στη χώρα, τα πεντέμισι χρόνια που κρατούσε ο ίδιος τα ηνία.
Ο Κώστας Καραμανλής δηλώνει απογοητευμένος και έτοιμος να εγκαταλείψει την πολιτική σκηνή.

"Θα γράψω ένα βιβλίο, μια ιστορική αφήγηση, όχι ένα πολιτικό μανιφέστο" εξομολογείται στον Γιώργο Τράγκα και προσθέτει: "Εγώ τελείωσα, θα ασχοληθώ με την οικογένειά μου, τον Αλέξανδρο και την Αλίκη".
Στην προτροπή του δημοσιογράφου να μιλήσει απαντά ότι θα το κάνει "όταν έρθει η ώρα", ενώ δηλώνει ότι το σκέφτεται για το αν θα είναι ξανά υποψήφιος για βουλευτής.
Οι νταβατζήδες...
Για πρώτη φορά ο Κώστας Καραμανλής, μιλάει και για την περίφημη φράση του περί "νταβατζήδων", που είχε πει σε γνωστό σουβλατζίδικο της Αθήνας, ενόψει του νομοσχεδίου για τον βασικό μέτοχο.
"Οι ενδιαφερόμενοι κινητοποίησαν τους μεγάλους κατασκευαστικούς οίκους στην Ευρώπη, την Μπούικ, τη Χόχτιφ και άλλες, που με τη δύναμή τους μπλόκαραν στις Βρυξέλλες το νομοσχέδιο. Μας απείλησαν ότι θα μας κόψουν τις επιδοτήσεις. Τι να έκανα" αποκαλύπτει στο περιοδικό ο τέως πρωθυπουργός.
Το βέτο στο Βουκουρέστι
Ο τέως πρωθυπουργός αναφέρεται με περηφάνια στην στάση της κυβέρνησης του στο Βουκουρέστι, όταν έθεσε βέτο για την ένταξη των Σκοπίων στο ΝΑΤΟ.
Μάλιστα αποκαλύπτει πως είχε έντονη αντιπαράθεση με την Καγκελάριο της Γερμανίας για αυτό το θέμα..
"Τα επιχειρήματα που μου λέτε για τη μη είσοδο των Σκοπίων είναι ακριβώς τα ίδια που μας λέγατε για να εισέλθει η Κύπρος στην ΕΕ" φέρεται να του είπε εκνευρισμένη η Άγκελα Μέρκελ.
Ο Τάσσος Παπαδόπουλος
Ο Κώστας Καραμανλής, χαρακτηρίζει φίλο του τον Νικολά Σαρκοζί και αναφέρεται με συγκίνηση σε μια συνάντησή του με τον αείμνηστο Τάσσο Παπαδόπουλο την εποχή του Σχεδίου Ανάν.
"Βρεθήκαμε οι δυο μας και του είπα πως θα τον στηρίξω σε ό,τι αποφασίσει"
Σύμφωνα με τον κ. Καραμανλή, ο τέως πρόεδρος της Κύπρου απάντησε: "Ξέρεις είμαι γέρος και άρρωστος. Δεν μπορώ να δεχθώ τέτοιο πράγμα για τον τόπο μου".
"Είσαι γέρος και άρρωστος, αλλά και πολύ μάγκας" ήταν η απάντηση του Κώστα Καραμανλή.
Για το Βατοπέδι
Αναφερόμενος στην πολύκροτη υπόθεση της μονής Βατοπεδίου, επιμένει ότι δεν πρόκειται για σκάνδαλο, αλλά για λάθος χειρισμούς, ενώ διαψεύδει τα σενάρια, που τον ήθελαν να βοηθά τους Βατοπεδινούς μετά από παράκληση του Τάσσου Παπαδόπουλου.
"Ποτέ ο Τάσσος Παπαδόπουλος δεν μου ζήτησε τίποτα" λέει χαρακτηριστικά.
Αναφερόμενος στις προσωπικές του ευθύνες τονίζει ότι πίστευε πως η υπόθεση δεν τον άγγιζε.
"Πίστευα ότι δεν με αγγίζει ηθικά. Πήγαινε να δεις που μένει ο Αγγέλου και θα καταλάβεις. Σίγουρα έγιναν λάθη" δηλώνει.
Επίθεση για την οικονομία
Ερωτηθείς για την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας παραδέχθηκε ότι επί των ημερών του υπήρχε κρίση ελλείμματος, αλλά όχι δανεισμού και σημειώνει ότι αυτό έγινε μετά.
"Για ποια μέτρα μιλούν αυτοί που έφευγαν από τα τραπέζια του διαλόγου;" διερωτάται, αναφερόμενος στη σημερινή κυβέρνηση και τότε αξιωματική αντιπολίτευση του ΠΑΣΟΚ
.

www.news247.gr

Κυριακή 30 Ιανουαρίου 2011

"Φούσκωσε" ο Αλφειός

Να «παρεκτρέπεται» άρχισε ο ποταμός Αλφειός στο τμήμα ανάμεσα στην Κρέστενα και την Αρχαία Ολυμπία. Στο ανάχωμα των Καλυβακίων η στάθμη του νερού έχει ανέβει, όμως για την ώρα οι αρμόδιοι δεν ανησυχούν ιδιαίτερα.
Τα νερά έχουν καλύψει τα πάντα στην περιοχή των Καλυβακίων, στο τμήμα έως και το φράγμα του Αλφειού, εκεί όπου παλιότερα δέσποζαν καλλιέργειες πορτοκαλιού. Τα πράγματα θα γίνουν δύσκολα αν ο Αλφειός φουσκώσει και άλλο και η στάθμη ανέβει σε τέτοιο βαθμό που γίνει απειλητική για το ανάχωμα.

Οι τοπικοί φορείς στο δήμο Ανδρίτσαινας – Κρέστενας δεν έχουν τέτοιες ενδείξεις, όμως βρίσκονται σε ετοιμότητα για να αντιμετωπίσουν όποια προβλήματα παρουσιαστούν είτε λόγω βροχοπτώσεων στην περιοχή, είτε λόγω εισροής μεγάλων ποσοτήτων νερού στον Αλφειό. Σύμφωνα με πληροφορίες σημαντικά ύψη βροχής έχουν καταγραφεί στην περιοχή που πηγάζει ο Λάδωνας, μικρότερα στην περιοχή της Μεγαλόπολης.

Ο Ερύμανθος από την άλλη μεριά δείχνει και πάλι τη δύναμή του, καθώς περνά ορμητικά μέσα από καλλιεργήσιμες εκτάσεις στο ίδιο σημείο που το ποτάμι «έσπασε» στα τέλη του περασμένου Νοέμβρη. Οι κάτοικοι είναι και πάλι ανήσυχοι και φοβούνται πως με νέα επιδείνωση του καιρού ο Ερύμανθος θα χαράξει άλλη πορεία εξόδου προς τον Αλφειό.
Πηγή: iliatora.gr

Τρυπητή:30/1/2011

Κατά την σημερινή επισκεψή μου διαπίστωσα ότι τα έργα για την στρώση του κεντρικού δρόμου του χωριού μας με κυβόλιθους όσο και η κατασκευή πεζοδρομίων κοντεύουν να ολοκληρωθούν  και αρχίζει να δείχνει πολύ ωραία αφού και οι φανοστάτες έχουν τοποθετηθεί με αποτέλεσμα να περιμένω την ολοκληρωσή τους με μεγάλη ανυπομονησία.Επίσης θέλω να επισημάνω ότι είμαι ιδιαίτερα ευτυχής που ξεπεράστηκαν οι όποιες δυσκολίες ή κακοτεχνίες της αρχής!

Πέμπτη 27 Ιανουαρίου 2011

Ελλάδα Αρσενικό στον αέρα της Αθήνας


Δηλητήριο αναπνέουν οι πολίτες του Λεκανοπεδίου, σύμφωνα με πρωτοποριακή έρευνα τριών Ελλήνων επιστημόνων. Εντόπισαν αρσενικό σε δείγματα φαινομενικά πεντακάθαρου αέρα. Αιτία η καύση κακής ποιότητας ντίζελ από λεωφορεία, φορτηγά και ταξί
Έντονη ανησυχία προκαλούν τα αποτελέσματα έρευνας Ελλήνων επιστημόνων στην ατμόσφαιρα της Αττικής. Για πρώτη φορά εξετάστηκε η χημική σύσταση των μικροσωματιδίων και διαπιστώθηκε ότι οι ρύποι περιέχουν αρσενικό!
Πρόκειται για τοξικό στοιχείο, το οποίο περιλαμβάνεται στη λίστα με τα δηλητήρια που εκδίδει κάθε χρόνο η Υπηρεσία Περιβαλλοντικής Προστασίας των ΗΠΑ(EPA).
Σύμφωνα με την εφημερίδα "Τα Νέα", το ανησυχητικό είναι ότι αρκετά μικροσωματίδια αποτελούνταν από καθαρό αρσενικό χωρίς προσμείξεις.
Όπως αναφέρει ο λέκτορας Ορυκτολογίας - Ορυκτοχηµείας στο Πανεπιστήµιο Αθηνών Θανάσης Γκοντελίτσας στην εφημερίδα, το αρσενικό είναι πιθανό να προέρχεται από καύση ντίζελ κακής ποιότητας, δηλαδή από καύση που γίνεται σε αυτοκίνητα, λεωφορεία και καυστήρες θέρμανσης.
Ο ίδιος διενήργησε την έρευνα µαζί µε τον αναπληρωτή καθηγητή στο Εργαστήριο Κλιµατολογίας και Ατµοσφαιρικού Περιβάλλοντος Παναγιώτη Νάστο και τον Θεόδωρο Μερτζιµέκη, επίκουρο καθηγητή Φυσικής στο Πανεπιστήµιο Αθηνών και επιστηµονικό συνεργάτη του Ινστιτούτου Πυρηνικής Φυσικής στον "∆ηµόκριτο".
Μάλιστα οι τρεις επιστήμονες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει στην υγεία των πολιτών, οι οποίοι όπως δείχνουν τα στοιχεία αναπνέουν καθημερινά δηλητήριο.
Η συλλογή δειγμάτων έγινε κατά τη διάρκεια ημερών που η ατμόσφαιρα ήταν πεντακάθαρη, χωρίς ανέμους ή τη μεταφορά σκόνης και αναλύθηκαν στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Καρλσρούης.
Η έρευνα, που θα δηµοσιευτεί στην επιθεώρηση πυρηνικής φυσικής "Nuclear Instruments and Methods in Physics Research", είναι η πρώτη του είδους που διενεργείται στην Ελλάδα, αλλά και στην Ευρώπη.
news247.gr

Βοτανικός κήπος στην Αρχαία Ολυμπία

Ένα σημαντικό βήμα για την δημιουργία του βοτανικού κήπου στον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας έγινε την Τρίτη, με την θετική απόφαση της έγκρισης της τροποποιημένης μελέτης δημιουργίας του από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.
Ένα ιδιαίτερο έργο το οποίο σαν ιδέα έχει εγκριθεί από το ΚΑΣ από τον περασμένο Ιανουάριο, αλλά υπό όρους, οι οποίοι αφορούσαν, μεταξύ άλλων, την έκταση του κήπου η οποία ζητούσε το Συμβούλιο να είναι μικρότερη και τη φύτευση, αλλά και την υποχρέωση να υπάρξει νέα τροποποιημένη μελέτη.
Ο χώρος που θα αναπτυχθεί ο «Ολυμπιακός Βοτανικός Κήπος» θα είναι μεταξύ των βόρειων και βορειοδυτικών πρανών του Κρονίου Λόφου, σε μια έκταση 24 στρεμμάτων. Από αυτά θα φυτευτούν τα 9 στρέμματα, με βλάστηση όσο το δυνατόν πιο ελεύθερη και φυσική και με είδη που θα έχουν οριζόντιο ή συμπαγές ριζικό σύστημα και όχι κάθετο, προκειμένου να αποφευχθούν τυχόν καταστροφές στα αρχαία που βρίσκονται στο υπέδαφος.
Έτσι εγκρίθηκε η μελέτη και θα φυτευτούν σε μια μακρόστενη λωρίδα, που περιβάλλεται από ελιές, περίπου 130 δέντρα, 2.500- 3.000 θάμνοι και 6.000 αρωματικά φυτά. Ο περιπατητής θα βλέπει στο μέλλον αμυγδαλιές, κουμαριές, μυρτιές, δυόσμο, θυμάρι, δεντρολίβανο και άλλα πολλά είδη φυτών τοποθετημένα κατά ενότητες και με επεξηγηματικές ταμπελίτσες που θα αναφέρονται σε αυτά και στη σχέση τους με τον αρχαιολογικό χώρο.
Ο κήπος δηλαδή θα περιλαμβάνει είδη που χρησιμοποιήθηκαν για την αναδάσωση της περιοχής, μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2007 και θα έχει κυρίως διδακτικό σκοπό. Δηλαδή, οι επισκέπτες θα μαθαίνουν τόσο για τα φυτά που φύονται στον Κρόνιο Λόφο και τη γύρω περιοχή, όσο και για την ιστορία τους. Στην πινακίδα, διαστάσεων 20x25 εκατοστών, θα αναγράφεται η ελληνική και λατινική ονομασία του, η αγγλική μετάφραση, καθώς και επιπλέον υλικό για το ιστορικό του φυτού.
Όπως τόνισε ο Γιώργος Λυριτζής, ειδικός ερευνητής του Εθνικού Ιδρύματος Αργοτικής Έρευνας (ΕΘΙΑΕ), που συνεργάστηκε με το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού στην αποκατάσταση του τοπίου της αρχαίας Ολυμπίας «μας ενδιαφέρει η δημιουργία του κήπου να έχει διδακτικό και περιβαλλοντικό χαρακτήρα για τους μαθητές και γενικά όλους τους επισκέπτες.
Στον βοτανικό κήπο θα διατηρηθούν τα ήδη υπάρχοντα δέντρα, που είναι περίπου 100, δηλαδή 40 ελιές, 20 αριές και δρυς και 30 κυπαρίσσια και τα υπόλοιπα θα προμηθευτούν από φυτώρια της περιοχής. Το ερώτημα ήταν αν θα φτιάξουμε ένα δάσος χαλεπής πεύκης ή ένα αρχαίο δρυοδάσος, όπως αναφέρεται στις μαρτυρίες του Παυσανία, του Ξενοφώντα, του Αθηναίου και άλλων», συμπληρώνοντας ότι η τελική επιλογή έγινε μετά από μελέτη, τόσο των ιστορικών μαρτυριών όσο και της εξέλιξης της χλωρίδας στην περιοχή.
Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 150.000 ευρώ και η προμήθεια των φυτών θα γίνει είτε με δωρεά είτε με αγορά από φυτώρια της περιοχής. «Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Ολυμπίας οφείλει, αντί να συζητάει τη μελέτη, να προχωρήσει το έργο για να δει και η γενιά μας τα δέντρα να μεγαλώνουν» επισήμανε μέλος του ΚΑΣ, ακούγοντας πως η χρηματοδότηση υπάρχει από το 2007 (Ιδρυμα Λάτση) και ειδικά για τον κήπο έχει προσφέρει χορηγία μετά τις φωτιές και ο Δήμος Μονάχου.
ΠΗΓΗ: RYRGOSPRESS

Τετάρτη 26 Ιανουαρίου 2011

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΝΕΚΔΟΤΑ

Τα αρχαία Ελληνικά ανέκδοτα είναι πνευματώδη και διδακτικά. Μας χαρίζουν το γέλιο αλλά εκφράζουν και το αρχαίο Ελληνικό πνεύμα στην πιο χαριτωμένη μορφή του.

Κάποιος ρώτησε τον Θεμιστοκλή: «Τι θα ήθελες να ήσουν; Αχιλλέας ή Όμηρος;» και ο Θεμιστοκλής ρωτά κι αυτός: «Εσύ τι θα ήθελες να ήσουν; Νικητής στους Ολυμπιακού...ς Αγώνες, ή αυτός που αναγγέλει τα ονόματα των νικητών;»

Είπε κάποιος στον Αρίστιππο ότι η Λαΐδα δεν τον αγαπά, αλλά προσποιείται ότι τον αγαπά. Ο Αρίστιππος απάντησε: «Ούτε το κρασί ή το ψάρι με αγαπούν, εγώ όμως τα απολαμβάνω».

Ένας άντρας είπε στην ερωτομανή γυναίκα του: «Τι θέλεις να κάνουμε, να φάμε ή να κάνουμε έρωτα;» Εκείνη του είπε: «Ό,τι θέλεις, ψωμί πάντως δεν έχουμε».

Είπε κάποιος στον Διογένη: «Οι συμπολίτες σου σε καταδίκασαν σε εξορία». Και ο φιλόσοφος απάντησε: «Κι εγώ τους καταδίκασα να μένουν στον τόπο τους».

Ο Διδύμων, οφθαλμίατρος της εποχής εξετάζει το μάτι μιάς κοπέλας. Ο Διογένης τον βλέπει. Ξέρει ο Διογένης ότι ο Διδύμων είναι τύπος ερωτύλος, κοινώς γυναικάς. Και του λέγει «Πρόσεξε Διδύμωνα, μήπως εξετάζοντας τον οφθαλμό, φθείρεις την κόρην».

Επαινούσαν μερικοί μπροστά στον Άγη τους Ηλείους, γιατί ήταν πολύ δίκαιοι κριτές στους Ολυμπιακούς αγώνες. Ο Άγης ρώτησε με απορία: «Και είναι τόσο σπουδαίο το ότι οι Ηλείοι μια φορά στα τέσσερα χρόνια γίνονται δίκαιοι;»

Ένας πατέρας ζήτησε από τον Αρίστιππο να διδάξει τον γιο του. Ο φιλόσοφος ζήτησε αμοιβή 500 δραχμές. Ο πατέρας θεώρησε υπερβολικό το ποσό. «Με τόσαχρήματα», είπε, «θα μπορούσα να αγοράσω ένα ζώο». «Αγόρασε», είπε ο Αρίστιππος, «κι έτσι θα έχεις δύο».

Ο Διογένης ζητούσε ελεημοσύνη απο ένα άγαλμα. Όταν τον ρώτησαν γιατί κάνει κάτι τέτοιο απάντησε: «Εξασκούμαι στο να μην απογοητεύομαι απο την αναισθησία των ανθρώπων.»

Παρακινούσαν τον Φίλιππο τον Μακεδόνα να εξορίσει κάποιον που τον κακολογούσε. Ο Φίλιππος απάντησε: «Δεν είστε καλά!! Θέλετε να τον στείλω να με κατηγορεί και σ' άλλα μέρη;»

Ένας φαλακρός έβριζε τον Διογένη. Ο φιλόσοφος γύρισε και του είπε: «Δεν σου ανταποδίδω τις βρισιές, αλλά θα ήθελα να πω ένα "μπράβο" στις τρίχες σου, γιατί απαλλάχτηκαν από ένα κακορίζικο κεφάλι».

Ρώτησε κάποιος τον Αντισθένη τι είδους γυναίκα θα ήταν κατάλληλη για γάμο. Ο φιλόσοφος του είπε: «Το πράγμα είναι δύσκολο. Αν παντρευτείς ωραία, θα την έχεις με άλλους κοινή, αν άσχημη, θα είναι σαν να σου επέβαλαν ποινή».

Πληροφορήθηκε ο Αριστοτέλης από κάποιον ότι μερικοί τον έβριζαν. Ο φιλόσοφος απάντησε: «Καθόλου δεν με νοιάζει. Όταν είμαι απών,
δέχομαι ακόμα και να με μαστιγώνουν».

Ένας φλύαρος κουρέας, ρώτησε τον βασιλιά της Μακεδονίας, Αρχέλαο: «Πώς θες να σε κουρέψω;» και ο Αρχέλαος απάντησε: «Σιωπηλός!»

(Σωκράτης Γκίκας, «Αρχαία Ελληνικά Ανέκδοτα», Εκδόσεις Σαββάλα)

Τρίτη 25 Ιανουαρίου 2011

Σταμάτησαν (στο εργαστήριο) την εξάπλωση του καρκίνου…

Ένα γονίδιο που βοηθεί τα καρκινικά κύτταρα να εξαπλωθούν στο σώμα, ανακάλυψαν βρετανοί επιστήμονες, οι οποίοι πραγματοποιώντας πειράματα σε καλλιέργειες ιστών, διαπίστωσαν ότι καταστέλλοντας τη δράση του, μπορούν να αποτρέψουν τις μεταστάσεις του καρκίνου.

Οι ερευνητές, από το Πανεπιστήμιο της Ανατολικής Αγγλίας (UEA), εκτιμούν ότι το...
εύρημά τους ανοίγει τον δρόμο για την επινόηση νέας γενιάς αντικαρκινικών φαρμάκων που θα μπορούσαν να είναι έτοιμα μέσα σε μία δεκαετία.
Το υπαίτιο γονίδιο ονομάστηκε WWP2 και βρίσκεται μέσα στα καρκινικά κύτταρα, γράφουν οι ερευνητές στην επιθεώρηση «Oncogene».
ΤΑ ΝΕΑonline
http://korkos.blogspot.com

Κυριακή 23 Ιανουαρίου 2011

ΜΟΝΗ ΙΣΟΒΑΣ: ΜΥΘΟΣ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

      Είχα πολύ καιρό την επιθυμία να γράψω λίγα λόγια για το Μοναστήρι της Ίσοβας ή "Παλάτι" για τους ντόπιους με σκοπό την ενημέρωση όσων,ακόμη και μόνιμων κατοίκων,για το κτίριο που δεσπόζει επιβλητικά στο πέρασμα των αιώνων στην μικρή πλάγια κοιλάδα δυτικά του  χωριού Τρυπητή.Ας τα πάρουμε λοιπόν με την σειρά:                                
  Φραγκοκρατία ονομάζεται η περίοδος που αρχίζει με την κατάληψη της Κωνσταντινούπολης από τους Φράγκους σταυροφόρους το 1204 και τον κατακερματισμό της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και τελειώνει με την σταδιακή ανάκτηση ορισμένων εδαφών.Η Πελοπόννησος αυτή την περίοδο γνώρισε πολλούς δυνάστες. Αρχικά την πήραν οι Φράγκοι, σύντομα όμως ένα μεγάλο τμήμα της , το γνωστό Δεσποτάτο του Μορέως θα ανήκει στο Βυζάντιο. Τα κατεχόμενα από τους Φράγκους μέρη θα περιέλθουν στους Καταλανούς, στους Ενετούς και στο τέλος  στους Τούρκους.Στα πρώτα χρόνια της Φραγκοκρατίας κτίστηκε από μοναχούς της Δύσης το Μοναστήρι της Ίσοβας.Τα ερειπιά του μαρτυρούν  το ολιγόχρονο μεγαλείο του και βρίσκονται στην πλαγιά του λόφου της Τρυπητής (Μπιτζιμπάρδι ) στη θέση "Παλάτι".Η ονομασία  Παλάτι έμεινε με το πέρασμα των αιώνων από τους ντόπιους στηρίζοντας περισσότερο τον μύθο παρά την πραγματικότητα. Ο μύθος θέλει το Μοναστήρι της Ίσοβας ως παλάτι Πριγκήπισσας που ήρθε  από την Πόλη συνοδευόμενη από υπηρέτες και δούλους με προίκα αμύθητους θησαυρούς σε χρυσό,κοσμήματα και διαμάντια.Όλα τούτα τα μέρη τα πήρε ως "προικιό" και σ' αυτό το πανέμορφο μέρος έκτισε το ¨Παλάτι¨της,ανάμεσα στα δάση και κοντά στην πηγή που υπάρχει ακόμα και στις μέρες μας.Τα χρόνια όμως άλλαξαν και εχθροί ήρθαν ν' αρπάξουν το βιος της ,σκοτώθηκε ο άντρας της και αυτή κατατρεγμένη κλείνεται στο κάστρο της "Ωριας" (στου Σκληρού) περιμένοντας βοήθεια από τον πατέρα της.Ο πόνος της ήταν αβάσταχτος,έκλαιγε και μονολογούσε "Μπιτζιμπάρδι και πάλι Μπιτζιμπάρδι".Λένε ότι ακόμα ζει και περιμένει μέσα στης ¨Ωριας" το κάστρο.
 Η ιστορία όμως δεν είναι μόνο μύθοι και στην προκειμένη περίπτωση το Φράγκικο μοναστήρι της Ίσοβας έχει πλούσια.Η ανέγερση του μοναστηριού έγινε κατά το 1223-1225 από Κιστερκιανούς μοναχούς του Κλαιρβώ.Αξίζει να σημειώθει ότι αυτή την εποχή  ο μοναχισμός και οι σταυροφορίες βρίσκονται σε μεγάλη άνθιση στην Δύση με αποτέλεσμαη εξαπλωσή τους προς την ανατολή να συνοδέυεται από ανέργεση μοναστηριών σε όλα τα μέρη τα οποία καταλάμβαναν οι Φράγκοι.Βασικό χαρακτηριστικό των Κιστερκιανών όσον αφορά την δόμηση ήταν ότι έψαχναν ιδανικές τοποθεσίες με καλή θέα και πλούσιες σε βλάστηση και πηγές.Η τοποθεσία της Ίσοβας ήταν εξαίσια που μόλις την είδαν τους θύμισε την κοιλάδα του Ώμπ, απ' όπου ξεκίνησαν.Ήταν σα να γνώριζαν χρόνια τούτο τον τόπο και αποφάσισαν να μείνουν εδώ ,να χτίσουν το μοναστήρι τους  και να το αναδείξουν ως ένα νέο Κλαιρβώ του Μορέως.
 Το τεράστιο για τα χρονικά κτίριο απαιτούσε μεγάλο αριθμό τεχνιτών και εργατών και για μεγάλο χρονικό διάστημα.Ο ασβέστης γίνονταν στα ασβεστοκάμινα του  Άη-Λια (υπάρχουν ακόμη ίχνη τους) , η λατόμηση της πέτρας στις Τριανταφύλισσες , η παρασκευή κεραμιδιών αλλού , η υλοτόμηση σε άλλο μέρος  και η μεταφορά τους στο τόπο του έργου απαιτούσε πλήθος εργατών.Τα ερείπια του ναού και έχοντας υπόψιν άλλα παρόμια μοναστήρια που χτίστηκαν στην Δύση μας δίνουν σαφέστατη άποψη για τηνεικόνα του μεγαλοπρεπούς κτιρίου.Έτσι λοιπόν το μοναστήρι  αποτελούνταν από το επιμηκές  Καθολικό του ,το ενσωματωμένο με αυτό κάθετο κτίριο του Αββαείου,σε σχήμα Γ καθώς και δύο αντίθετα τοιχεία προέκταση των πλευρών έτσι ώστε να το περίγραμμα του μοναστηριού ν' αποτελεί τετράπλευρο.Στο υπόλοιπο της βορινής πλευράς του Καθολικού,στην δυτική πλευρά του Αββαείου και στην εσωτερική πλευρά των τοίχων υπήρχε συνεχόμενο ξύλινο υπόστεγο που στηρίζονταν σε ξύλινους κίονες και δημιουργούσαν ένα περιστύλιο αφήνοντας ένα αίθριο εσωτερικά.
Το οικοδόμημα έχει αρκετά χαρακτηριστικά των Γοτθικών ναών.Είναι μια μονόκλιτη βασιλική σκεπασμένη με δίρριχτη στέγη σύμφωνα με τα πρότυπα Δυτικών ναών κατά τον 12ο και 13ο αιώνα.Ο ρυθμός των Κιστερκιανών είχε πολλά στοιχεία από τον Γοτθικό ρυθμό όπως τα οξυκόρυφα παράθυρα και τα τεθλασμένα τόξα πράγμα που βλέπουμε στο ναό .όχι όμως και ιλιγγιώδη ανύψωση αφού ο ιδρυτής τους Άγιος Βερνάδος θεωρούσε υπερβολή.Βασικά χαρακτηριστικά που μπορούμε να δούμε είναιο ορθολογικός τύπος, η ιοκονομία οικοδομικών υλικών όσο και το απλό αρχιτεκτονικό σχέδιο.Κτίζοντας το Αββαείο τους στην Ίσοβα οι Κιστερκιανοί φιλοδοξούσαν να το καταστήσουν κέντρο του καθολικισμού στην Ανατολή,να το αναδείξουν ως νέο Κλαιρβώ και  να αποτελέσει ορμητήριο για νέες κατακτήσεις και σαν φυσικό επακόλουθο την εξάπλωση του τάγματος.Κι όμως το πανέμορφο μοναστήρι είχε άδοξο τέλος, αφού η σύντομη ιστορία του κράτησε για μόλις σαράντα χρόνια .¨Επεσε συγκυριακά στην εποχή που το Βυζάντιο ανακτούσε εδάφη από τους Φράγκους και έτσι είχαμε το τέλος αυτού του μοναστηριακού θαύματος.Το 1262-1263 το Βυζάντιο στέλνει στρατό στην Πελοπόννησο για την ανάκτηση εδαφών και των κάστρων του Μυστρά,της Μονεμβασίας και της Μάνης με την συμμετοχή και Τούρκων μισθοφόρων με αρχηγούς τους Μαλίκ και Σελίκ.Κατά την διαβασή τους από την Ηραία αντίκρυσαν το μεγαλοπρεπές Μοναστήρι και μπήκαν στον πειρασμό να το κυριεύσουν κρυφά από τους Βυζαντινούς αφού είχαν πληροφόρηση για πολύ πλούτο εκεί μέσα και γιατί γνώριζαν 'οτι το Μοναστήρι το ΄χτισαν Κιστερκιανοί μοναχοί ,ιδρυτής των οποίων ήταν ο ¨Αγιος Βερνάδος που είχε κυρήξει πόλεμο κατά των Μωαμεθανών.¨Ετσι λοιπόν άδραξαν της διπλής ευκαιρίας και μετά από ασθενή αντίσταση των μοναχών κατέλαβαν το μοναστήρι,το λήστεψαν και ύστερα το πυρπόλησαν. Ήταν Οκτώβρης του1263 που με μια κίνηση έσβησαν τα όνειρα των μοναχών του Κλαιρβώ,αυτό ήταν το τέλος του Μοναστηριού της Ίσοβας.
 Από τότε τ΄απομεινάρια του μοναστηριού μένουν βουβοί μάρτυρες της ολιγόχρονης δόξας και της φοβερής καταστροφής που επακολούθησε.Στέκουν εκεί τα χαλάσματα  και μιλούν στον επισκέπτη για την ιστορία τους και αποτελούν για εμάς τους ¨Μπιτζιμπαρδαίους" 'ο,τι  ο πύργος του ¨Αίφελ για τους Γάλλους και ότι το Κολοσιαίο για τους Ρωμαίους, είναι το σύμβολο του χωριού μας ,με την εικόνα του μεγαλώσαμε,στα χαλασματά του παίξαμε και αποτελεί δίχως άλλο αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας του.
 Τέλος κάθε αρχαιολογικό μνημείο έχει την ιστορία τουκαι δεν πρέπει το ενδιαφέρον μας να περιορίζεται από εθνικές ή θρησκευτικές σκοπιμότητες και φανατισμούς.Το Μοναστήρι της Ίσοβας ή τα χαλασματά του καλύτερα μπορεί να είναι έργο Φράγκων μοναχών όμως δεν παύουν να έχουν την ιστορία τους,ιστορία πολύ σημαντική για όλους όσο και πολύ συναίσθημα για όλους εμάς.

Παρασκευή 21 Ιανουαρίου 2011

Η ΠΛΑΚΟΣΤΡΩΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΥΠΗΤΗ..........ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ!

Σε προηγούμενη ανάρτηση είχα υποσχεθεί ότι θα παρακολουθώ την πορεία των έργων στο χωριό μας και ότι θα κρατλω ενήμερους όσους ενδιαφέρονταν γι΄αυτό.Πρός μεγάλη μου απογοήτευση είδα τους κυβόλιθους στην κατηφόρα του Τσαγδή να έχουν ξηλωθεί  αποτέλεσμα μετατόπισης της άμμου, από τα διάκενα των κυβόλιθων ,προφανώς από κάποια βροχόπτωση .Το αποτέλεσμα αυτό ήταν κάτι που φοβόμουν πριν την πρώτη ανάρτηση ,όμως ήθελα να μείνω στη θετική πλευρά του έργου και όχι να ξεκινήσω από την αρνητική.Σε ερώτηση που απηύθυνα σ' εργολάβο-εργολήπτη δημοσίων έργων πήρα την απάντηση 'οτι ''οι κυβόλιθοι που τα κενά τους γεμίζονται με άμμο είναι για ευθείες πεζοδρομήσεις και όχι για κεκλιμένα επίπεδα και ούτε για δπόμους που περνούν βαρέα οχήματα'', πράγμα που με είχε προβληματίσει από την αρχή. Κατόπιν τούτου η ευθύνη βαραίνει αποκλειστικά ''αυτούς'' που έκαναν την μελέτη και τον εργολάβο που τελεί το έργο.
 Τα έργα τέλος, γίνονται  ΜΟΝΟ κατόπιν σοβαρής μελέτης και όχι με τις απόψεις και γνώμες των συγχωριανών μας.
Παρακολουθώ και έπεται συνέχεια!